Recensie: T2 Trainspotting RECENSIE

In T2 Trainspotting keert Mark Renton (Ewan Mc Gregor) na twintig jaar terug naar de enige plek die hij ooit als zijn thuis zag. Daar wachten ze op hem: Spud, Sick Boy en Begbie. Aanvankelijk lijkt het erop dat Renton zijn zaakjes aardig op orde heeft. Hij is getrouwd en heeft een tweetal kinderen. Na een hartaanval op een loopband keert hij terug naar Edinburgh, om door te reizen naar Leith: het plaatsje waar Sick Boy inmiddels het café van z'n tante runt, Spud weer teruggevallen is in z'n heroïneverslaving en Begbie zichzelf net bevrijdt uit de gevangenis, waar hij sinds het einde van het eerste deel in vertoefde. Al snel blijkt echter dat Renton's leven er een stuk minder rooskleurig uitziet. Bovendien zinnen zijn oude vrienden, die aan het eind van de eerste film door hem zijn beroofd van de gezamenlijke verdiensten van een drugsdeal, op wraak.

Waar Trainspotting destijds op alle fronten een verpletterende indruk maakte is T2 Trainspotting minder geslaagd. Het vergt dan ook lef om na zo'n succes een vervolg te durven maken. Helaas grijpt T2 Trainspotting nergens echt naar de keel, zoals zijn voorganger deed. Het verhaal is daarvoor te vlak, de scenes te rommelig. Hoewel de personages opnieuw met zichtbaar plezier worden neergezet en de muziek wederom van topkwaliteit is, wordt het niveau van het eerste deel nergens echt geëvenaard. Dat kan eigenlijk ook niet anders bij een vervolg op een icoon als Trainspotting met hoogtepunten als de 'toiletscene' die met terugkijken en/of eraan terugdenken nog steeds geniaal te noemen zijn. Toch is T2 Trainspotting bij momenten zeker vermakelijk te noemen. Al is het alleen al vanwege Ewan McGregors 'choose life' monoloog en een aantal andere geweldige quotes. Ook visueel is de film wederom top, hetzij minder vernieuwend dan destijds het geval was. De rauwe manier van filmen van weleer is daarvoor inmiddels te vaak herhaald.

Kortom: T2 Trainspotting is een film die op zich de moeite van het bekijken waard is en zeker goed is voor een paar uur vermaak, maar niet de invloed op een generatie zal hebben als zijn voorganger destijds had.

T2: Trainspotting

1  2  3  4  5

Twintig jaren zijn verstreken. Er is veel veranderd maar er is ook veel hetzelfde gebleven. Mark Renton (Ewan McGregor) keert terug naar de enige plek die hij zijn thuis kan noemen. Daar wachten ze op hem: Spud (Ewen Bremner), Sick Boy (Jonny Lee Miller), en Begbie (Robert Carlyle).