Recensie: Bones seizoen 12 RECENSIE

De televisieserie Bones begon in 2005 en was de eerste vijf seizoenen een grote hit voor TV zender FOX. De serie gaat met seizoen twaalf ook haar twaalfde jaar in en de subtitel van dit seizoen luidt dan ook toepasselijk The Final Chapter, omdat de serie na dit seizoen stopt.

De reeks gaat over de merkwaardige forensisch antropoloog Temperance Brennan (gespeeld door Emily Deschanel) en de eigenzinnige FBI-agent Seeley Booth ( gespeeld door David Boreanaz), die samen misdaden oplossen die draaien om lijken die al min-of-meer vergaan of gruwelijk verminkt zijn. Dan wordt de "bottenspecialiste" erbij gehaald. Dit levert haar de bijnaam "Bones" op, gegeven door haar partner Seeley Booth.

De TV serie is in eerste instantie gebaseerd op de boekenreeks van schrijfster Kathy Reichs, In de TV serie is er een leuke verwijzing: Temperance Brennan schrijft in haar vrije tijd een thriller reeks over forensisch antropoloog Kathy Reichs, waardoor ze een zeer vermogend vrouw is geworden.

Brennan werkt nauw samen met FBI agent Booth en een heel team op het Jeffersonian Instituut. Brennan en Booth hebben een goede werkrelatie, ondanks de verschillen in hun persoonlijkheid en de seksuele spanning die er tussen hen hangt. De serie Bones was een van de eerste crime series die iets  met die aantrekkingskracht tussen de hoofdrolspelers deed. De relaties tussen alle personages worden verder uitgewerkt, maar met name de relatie tussen Brennan en Booth. Waar in andere series de hoofdpersonen eigenlijk altijd maar om elkaar heen bleven draaien, werden Bones en Booth halverwege de serie wel een stel. Hierna zag je dit ook in andere crime series gebeuren.

Nu in seizoen 12 zijn Brennan en Booth stevig getrouwd met twee kinderen en praten ze zelfs over een derde. Een oude bekende komt weer terug: Zack. Hij was een geniale assistent van Brennan en net zo awkward als zij, dus ze heeft altijd een speciaal plekje in haar hart voor hem gehad. Hij werd verder in de serie echter gelinkt aan een seriemoordenaar en zelf ook beschuldigd van moord, waarna hij voor levenslang in de gevangenis verdween. Nu komen er nieuwe bewijzen naar boven en moet het team bewijzen dat Zack onschuldig is. Dan komt er nog een dreiging uit het verleden van Booth, die zijn gezin in gevaar brengt en zelfs heel het team bedreigt, maar Brennan en Booth zouden niet het fantastische stel zijn met een team van vrienden achter zich, als ze die dreiging niet zouden kunnen neutraliseren.

Seizoen 12 is een verkort seizoen, met heel toepasselijk ook alleen 12 afleveringen. Ik denk dat FOX dacht dat als de streep er dan toch onder gezet moet worden, het dan ook maar snel moest gebeuren. Perikelen in de levens en de relaties van de teamleden worden nog gauw even rechtgetrokken en de puntjes worden op de i gezet in de relatie van Bones en Booth.

Bones is een leuke, onderhoudende serie. Er ontstaan vaak grappige situaties door de soms heel merkwaardige reacties van Temperance Brennan. Het is spannend wat betreft de misdaden en de acties en ook spannend wat betreft het verloop van de levens van de personages. Gedurende alle seizoenen hebben de personages hele geloofwaardige ontwikkelingen doorgemaakt, met name hoofdpersoon Temperance "Bones" Brennan. Van een bijna gevoelloze vrouw die alleen op logische wetenschappelijke wijze kon denken naar een vrouw die wel degelijk in staat is om een rijk gevoelsleven te hebben en die bij wijze van spreken langzaam ontdooid is.

Kortom een aanrader en zeker 4 hartjes waard, Voor de fans van Bones jammer dat dit het laatste seizoen is.

Bones - Seizoen 12

1  2  3  4  5

De bijna bovennatuurlijke forensische vaardigheden van Brennan (Emily Deschanel) helpen dit seizoen bij het oplossen van nog gruwelijkere zaken, waaronder een moord in een bejaardentehuis, een mogelijke moord door een robot en de dood van een goede vriend. Gedurende dit laatste seizoen ontwikkelt zich nog een echte familietragedie en komt Booth (David Boreanaz) in het vizier van een heuse seriemoordenaar.