Recensie: A united kingdom RECENSIE

A United Kingdom vertelt het waargebeurde verhaal over de liefde tussen een Brits kantoormeisje en de toekomstige koning van Botswana. Eind jaren veertig leren Ruth Williams en Seretse Khama elkaar kennen in een jazzbar, waar ze als een blok voor elkaar vallen. Hun liefde lijkt onmogelijk, want hoe kan een zwarte troonopvolger uit Botswana trouwen met een Brits blank burgermeisje. Toch trouwen ze met elkaar, niet wetend wat voor gevolgen hun huwelijk heeft.

De romance tussen Seretse Khama en Ruth Williams is waargebeurd. Regisseur Amma Asante blijft in deze film dichtbij het feitelijke verhaal. Wel is er in de film extra aandacht voor de liefde en drama in dit verhaal, zodat de film een mooi romantisch drama is geworden. Seretse en Ruth moeten veel trotseren voor hun liefde, zo wordt Ruth verstoten door haar familie, mag Seretse in eerste instantie geen koning zijn en moeten ze lange tijd gescheiden van elkaar leven. Ondanks dat houden ze moed en blijven ze geloven in een goede afloop waarbij zij het volk mogen leiden en dienen.

Acteur David Oyelowo speelt de moedige prins, die hij overtuigend weet neer te zetten met zijn mooie speech over gelijkheid waarbij hij zijn volk achter zich krijgt. Als toekomstig Afrikaanse leider moet hij strijden tegen de witte, koloniale Britten en dat is niet altijd makkelijk, want zij hebben veel macht. Rosamund Pike vertolkt zijn vrouw Ruth, die moedig en standvastig is, maar af en toe ook kwetsbaar en bang. De actrice heeft hier een mooie balans voor gevonden en zet haar personage geloofwaardig neer. David Oyelowo en Rosamund Pike zijn een prachtig stel en door hun moed en doorzettingsvermogen hebben ze al snel je hart veroverd. Ook andere personages, zoals de strenge en onuitstaanbare Britten, gespeeld door Jack Davenport en Tom Felton, worden overtuigend neergezet, waarmee deze film een sterke cast heeft.

In A United Kingdom komen verschillende thema's aan bod, zoals een onmogelijk liefde, discriminatie en politiek. Het huwelijk van Ruth en Seretse zorgde destijds voor veel politieke ophef. De politiek is verwerkt in de film, maar voert niet de boventoon. Als kijker krijg je genoeg informatie om te weten wat er op politiek gebied gebeurde, maar het overheerst niet in de film. Ondanks de tegenslagen die Seretse en Ruth ervaren en de thema's uit de film, is A United Kingdom geen zware film, maar een mooi liefdesdrama dat plezierig is om te kijken. De mooie beelden uit Londen en Afrika zorgen voor een mooie achtergrond voor dit verhaal. Zo maakt de regisseur gebruik van het oranjerode licht in Afrika, zodat de beelden een romantisch tintje krijgen.

A United Kingdom is een mooi waargebeurd romantisch drama met een overtuigende cast, waardoor deze film zeker de moeite waard is om te kijken. Eigenlijk zijn Seretse en Ruth voorgangers van andere belangrijke strijders voor gelijkheid. Dankzij deze film komt er meer bekendheid voor hun ontroerende en bijzonder moedige verhaal.

A United Kingdom

1  2  3  4  5

Gebasseerd op het waargebeurde liefdesverhaal van Sir Seretse Khama en zijn vrouw Ruth Williams Khama.