Recensie: The Boss Baby RECENSIE

De jonge Tim is maar wat tevreden met zijn leven. Met dank aan zijn grote verbeeldingskracht is iedere dag een avontuur, met hem en zijn ouders in de heldenrollen. Tot de harmonie op een dag wreed wordt verstoord door de komst van een baby. En niet zomaar een baby, een arrogant zakenmannetje in een pak. Hij neemt het hele huishouden over en Tim voelt zich in de steek gelaten door zijn ouders. Dan ontdekt hij dat zijn broertje een baby is met een missie. Hij moet de ontwikkeling van een superschattige pup stoppen, om te voorkomen dat alle liefde op aarde naar honden gaat in plaats van naar baby's. Als hij daarin slaagt, wordt hij de nieuwe baas van de Babyfabriek. Tim besluit zijn broertje te helpen, zodat hij zijn ouders weer voor zichzelf kan hebben.

Is een film als The Boss Baby alleen voor kinderen? Zeker niet. Veel animatiefilms trekken volle zalen – en niet alleen omdat ouders met hun kinderen mee moeten. Ook onder de oudere doelgroep doen de geanimeerde verhalen het goed. De films zijn namelijk vaak veel volwassener dan je op het eerste gezicht zou zeggen, en zitten vaak vol grapjes die niet door kinderen begrepen zullen worden. Zo ook The Boss Baby, in de eerste plaats zeker door de volwassen humor van de film. Een voorbeeld: als de jonge Tim een 'Long Island Iced Tea' te drinken krijgt, merkt hij op dat de inwoners van Long Island (een Amerikaans eiland) wel erg slecht zijn in het maken van thee. Weet hij veel dat hij zojuist een drankje voorgezet heeft gekregen waarin vijf soorten alcohol verwerkt zijn. Daarbij zal iedere leeftijdscategorie genieten van de hyperactieve humor, zoals een achtervolging in de achtertuin op trapfietsjes. Een scène die er door de ogen van de volwassenen heel anders uit ziet dan wat er zich tussen Tim en zijn broertje afspeelt.

Dat is meteen een grote kracht van The Boss Baby. De makers gaan helemaal mee in de fantasierijke wereld van de zeven(-en-een-half)-jarige jongen. Dat zorgt voor de kritische kijker misschien voor wat onsamenhangendheden in de film. Want hoe verklaar je de zwangerschap van Tims moeder als baby's uit een fabriek komen? Maar als je hierdoorheen kunt kijken, vertelt The Boss Baby op verrassende manier het eenvoudige verhaal van de veranderingen in een gezin bij de komst van een tweede kind. Veranderingen die voor een kind veel ingrijpender kunnen aanvoelen dan je je als volwassene misschien realiseert.

Natuurlijk maakt het gekibbel tussen de twee broertjes langzaam plaats voor vriendschap. Tim leert delen en de liefdeloze Boss Baby ontdekt de waarde van familie. Een mooie boodschap, ondanks dat je dit van mijlenver ziet aankomen. Maar de makers van de film vliegen er met hun hoge tempo vrij hard aan voorbij. Op een gegeven moment vergeet je de metafoor en wijze lessen, en word je meegesleurd in de doldwaze missie om de wereld te redden. Dat doet toch wel af aan de meer gevoelige eerste insteek van het verhaal. Maar dit tempo maakt wel dat The Boss Baby tot het einde een vermakelijke film blijft.

The Boss Baby

1  2  3  4  5

The Boss Baby is een hilarisch verhaal over de impact die de komst van een nieuwe baby heeft op een familie. Dit alles wordt verteld vanuit het perspectief van een heerlijk onbetrouwbare verteller, een zeer fantasierijke 7-jarige jongen genaamd Tim.

Bekijk hieronder de trailer: