Recensie: Lady Macbeth RECENSIE

Katherine is getrouwd met de veel oudere Alexander Lester. Samen met zijn vader wonen ze op het Engelse platteland. Als haar man en schoonvader beiden voor lange tijd op reis zijn voor zaken wordt ze verliefd op de arbeider Sebastian. Dit maakt in haar een kracht los die ervoor zorgt dat ze zich niet meer de wet laat voorschrijven door haar man en schoonvader.

Lady Macbeth is het speelfilmdebuut van William Oldroyd. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek uit het district Mtsenk van Nikolaj Leskov. De film zit technisch goed in elkaar. De chronologie klopt en de wijze van filmen laat goed de saaiheid en leegheid van het leven van Katherine zien. Je voelt bijna haar wanhoop en verveling. Dit maakt ook dat je bijna haar daden, waarvan haar affaire met Sebastian nog de minst erge is, vergoelijkt. Terwijl je aan de andere kant met afschuw aanziet wat ze in haar blinde liefde doet met degenen die haar geluk in de weg staan. De koele en als gewetenloos overkomende wijze waarop ze dit doet en de mensen om haar heen hierin weet mee te slepen zorgt voor kippenvel. Het verhaal zorgt hierin voor een goede opbouw waarin Katherine steeds een stap verder over haar grens gaat. Het verhaal stopt vrij abrupt en maakt nieuwsgierig naar hoe het Katherine de rest van haar leven zal vergaan.

Katherine wordt gespeeld door Florence Pugh die deze rol met een angstaanjagende geloofwaardigheid neerzet. Haar award voor Best Actress van de Dublin Film Critics' Circle is dan ook niet verrassend en zeker terecht. Ze heeft een goede chemie met haar tegenspeler Cosmo Jarvis die Sebastian speelt. Deze komt in eerste instantie als zeer wereldwijs over wat Katherine ook vooral aantrekkelijk in hem lijkt te vinden. Hoe verder de film vordert, hoe meer blijkt dat Katherine de wereldwijze is en Sebastian nog veel te leren heeft. Jarvis zet deze rol op een zeer geloofwaardige wijze neer wat zeker bijdraagt aan het totaalplaatje van deze film. Verder kan zeker Naomi Ackie niet vergeten genoemd te worden. Zij speelt Anna, het kamermeisje van Katherine. Haar reactie op alles wat zich afspeelt in het huis zorgt voor een goede gewetensvolle tegenhanger van het gewetenloze gedrag van Katherine. De omgeving waarin de film zich afspeelt, het Engelse platteland in 1865, is prachtig. Zowel het mooie oude landhuis als de prachtige ruwe natuur zorgt voor een mooi en passend decor bij dit verhaal.

Alles bij elkaar is het lastig om een oordeel te geven over deze film gezien het dubbele gevoel dat hij oplevert. Enerzijds een gevoel van respect voor de wijze waarop de film in elkaar steekt en het acteerwerk. Anderzijds een soort onbestemd verbaasd gevoel door de heftigheid van de gebeurtenissen die in verhouding op zeer koele wijze worden weergegeven in de film. Dat maakt Lady Macbeth vooral een film voor liefhebbers van kostuumdrama.

Lady Macbeth

1  2  3  4  5

In deze adaptie van Nikolai Leskovs novelle 'Lady Macbeth of the Mtsensk', wordt in de negentiende eeuw een jonge bruid verkocht aan een man van middelbare leeftijd.