Recensie: The Edge of Seventeen RECENSIE

Het overkomt iedereen: je wordt zeventien. We weten allemaal dat het geen gemakkelijke leeftijd is. Opgroeien kan gecompliceerd zijn en met sommige dingen moet je gedwongen om leren gaan, zoals de dood van één van je ouders of de verlies van een geliefde vriendin. En daar draait het om in The Edge of Seventeen.

'Iedereen weet dat opgroeien moeilijk kan zijn. Ook high school studente Nadine (Hailee Steinfeld) krijgt te maken met de lastige perikelen uit de puberteit, wanneer ze verneemt dat haar oudere broer een relatie krijgt met haar beste vriendin Krista. Nadine voelt zich steeds eenzamer, tot ze een bedachtzame jongen tegenkomt die verandering in de zaak brengt. Een onverwachte vriendschap zorgt ervoor dat alles misschien toch niet zo erg hoeft te zijn.'

Wat gelijk al opvalt aan de film is de herkenbaarheid van de geschetste situatie. Broer en zus zitten in de auto. Broer doet alles goed en de zus is het buitenbeentje. Dit is al een heel herkenbare situaties voor wie opgegroeid is met één of meerdere broers of zussen. De ouders die toch net iets meer aandacht aan je broer of zus schenken bijvoorbeeld. Dit zorgt er dan ook voor dat je gelijk meeleeft met hoofdpersonage Nadine en daardoor gelijk in het verhaal zit. Nadine voelt met haar wat bruuske en onhandige tienergedrag heerlijk bekend aan. Ook de andere personages zijn representatief en zouden zo op je middelbare school rond kunnen lopen.

Nadine moet na de dood van haar vader haar weg zien te vinden in een gezin waar haar broer perfect lijkt en op een gegeven moment valt voor haar beste vriendin. Vol komische en verdrietige situaties merk je als kijker dat Nadine zich langzamerhand ontwikkeld naar de volwassenheid. Ze ontdekt hierin dat niet alles is wat het lijkt en krijgt hierbij hulp uit onverwachte hoek. De film toont zonder al te veel Amerikaanse glamour de rauwe werkelijkheid van het volwassen worden. De persoonlijke ontwikkeling van Nadine is duidelijk merkbaar en door bijvoorbeeld fouten maken, leert ze steeds beter wie ze is en hoe ze bepaalde situaties moet leren accepteren.

Door de pittige en directe dialogen doet de film vaak denken aan Clueless, Juno en Mean Girls. Op de dvd zijn naast de film zelf ook de verwijderde scènes en bloopers te vinden. Dit vormt een leuke toevoeging op toch al een vermakelijke film. Wel was het leuk geweest als er net iets meer achtergrondinformatie of interviews met de acteurs waren toegevoegd.

Concluderend is The Edge of Seventeen een heerlijk vermakelijke film over een zeer herkenbaar onderwerp, dat veel mensen zal aanspreken. Een leuke combinatie van toegankelijke acteurs, een flinke dosis humor, scherpe dialogen en herkenbare onderwerpen maakt dit een film waar je toch even voor moet gaan zitten!

The Edge Of Seventeen

1  2  3  4  5

Iedereen weet dat opgroeien moeilijk kan zijn. Ook high school studente Nadine (Hailee Steinfeld) krijgt te maken met de lastige perikelen uit de puberteit, wanneer ze verneemt dat haar oudere broer een relatie krijgt met haar beste vriendin Krista. Nadine voelt zich steeds eenzamer, tot ze een bedachtzame jongen tegenkomt die verandering in de zaak brengt. Een onverwachte vriendschap zorgt ervoor dat alles misschien toch niet zo erg hoeft te zijn.