Recensie: Mojicons deel 1 RECENSIE

Mojicons deel 1 gunt ons een blik in de wereld van de Mojicons. Dit zijn emoticons zoals wij die elke dag gebruiken in onze berichtjes. Het verhaal speelt zich af in Mojitown. De Mojicons moeten aan het werk als Alex een nieuwe conversatie start, maar als de conversatie klaar is, zijn ze vrij. Het leven in Mojitown bestaat uit vrijheid en blijheid, tot op zekere dag Atos de beveiligingshond wordt ontvoerd. En zonder Atos (@) kan Alex niet mailen. Als Atos niet wordt teruggevonden, zit er voor Alex niets anders op dat het systeem te herinstalleren. Maar dit zal het einde betekenen van Mojitown. De Mojicons willen dus Atos terug vinden, maar of dit gaat lukken?

Deze animatiefilm is geschikt voor alle leeftijden. Eigenlijk is het geen film, maar het zijn 7 afleveringen. Als je de afleveringen apart van elkaar bekijkt, eindigt iedere aflevering met een aftiteling en begint iedere aflevering met dezelfde begintune. Ook handig is dat er een terugblik wordt gegeven op de vorige aflevering. Anders is het daarentegen als je ervoor kiest alles in één keer af te spelen. Er zit dan ook een ‘break’ in, maar die is abrupt en in het geheel totaal niet functioneel. Het is dus beter te volgen als je de afleveringen apart van elkaar bekijkt.

Mojicons deel 1 bevat hip en vlot taalgebruik. Voor alle leeftijden is het goed te volgen. Zo neemt een Mojicon afscheid met de woorden: “Super doei!” En de detective antwoordt op de vraag of hij aanwijzingen heeft gevonden: “Helemaal niks, nada!”

De Mojicons hebben niet helemaal voor de hand liggende namen. Kinderen zullen deze namen wat lastiger onthouden. De hoofdrolspelers zijn Striks, Moji en Breinpot. Ook Megabit en Megabite spelen een belangrijke rol, net zoals Punt. Striks is makkelijk te onthouden, dat is de dame met de paarse strikjes. Maar de overige Mojicons lijken allemaal op elkaar, het zijn de details die verraadt wie ze zijn. Denk aan een hoed, een bril, andere vorm van het hoofd.

De uitgever Dutch FilmWorks heeft ook een paar wijze lessen verstopt in Mojicons deel 1. Kinderen zullen deze lessen er niet specifiek uithalen, maar voor volwassenen liggen ze er echt dik bovenop. Zo wordt het ‘gevaar’ van internet benadrukt. “Het internet is groot, maar als je weet wat je doet, is het niet gevaarlijk.” Ook komt naar voren dat je niet mag stelen. Breinpot heeft een scanner van Antivirus ‘gevonden’. Hij geeft hem weer terug als ze Atos gevonden hebben, maar Moji en Striks maken hem expliciet duidelijk dat je nooit mag stelen.

De laatste aflevering, aflevering 7, heeft een open einde. Als je wil weten hoe het afloopt, moet je denk ik deel 2 van Mojicons bekijken. Voor kinderen kan dit einde wel een deceptie betekenen, vooral als je niet weet dat er een deel 2 is.

Ik beoordeel Mojicons deel 1 met 3 hartjes. Het is beter te bekijken als serie, dus elke keer een aflevering, dan in z’n geheel de hele film. Sommige namen en gebeurtenissen zijn voor jonge kinderen moeilijk te begrijpen. De boodschappen die erin verstopt zijn en die alleen volwassenen eruit halen, liggen er te dik bovenop.

Mojicons - Seizoen 1 (Deel 1)

1  2  3  4  5

Het eerste deel van de animatieserie Mojicons. Deze serie vertelt het verhaal over de wereld achter het internet. Deze wereld wordt bevolkt door de Mojicons. In zeven afleveringen laten de Mojicons zien wat er gebeurd als je via het internet een bericht verstuurd.