Recensie: Unlocked RECENSIE

Recensie: Unlocked

CIA-agente Alice Racine werkt undercover als sociaal assistente. Na een mislukte missie om een aanslag te voorkomen, verzamelt ze op deze manier aanwijzingen om potentiële terroristen te kunnen ontmaskeren. Wanneer ze opnieuw het veld in moet om te proberen een aanslag met biologische wapens te voorkomen, raakt ze verwikkeld in een kat-en-muisspel met vijanden binnen haar eigen organisatie.

Unlocked is vermakelijk om naar te kijken. De plot gaat er met hoge snelheid vandoor en de actiescènes volgen elkaar in rap tempo op. De film bevat alle ingrediënten voor een dik anderhalf uur goed entertainment, maar is wellicht niet het soort verhaal dat de kijker zich lang zal herinneren.

Aan regisseur Michael Apted ligt het niet. Hij heeft er al een ruim gevulde en succesvolle carrière op zitten. Hij maakte een aantal documentaires, waaronder de up-reeks waarvoor hij dezelfde mensen al sinds de jaren '60 volgt. Hij regisseerde het Oscar-genomineerde Nell en Gorillas in the mist, maar waagde zich ook aan de Bond-film The World Is Not Enough en The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader. Met Unlocked probeert hij een stevige spionagethriller af te leveren, maar er zitten dus een paar weerhaken aan.

Terrorisme is immers mede door de actualiteit een geliefd onderwerp in series en films. Het thema is haast overbevraagd en weet zelden aan de clichés te ontsnappen. In Unlocked wordt er een halfslachtige poging gedaan om 'the usual suspects' te omzeilen. Jammer genoeg wordt deze invalshoek onvoldoende uitgewerkt om indruk te maken.

De Zweedse actrice Noomi Rapace doet haar best om te overtuigen als CIA-agente Alice Racine. Haar acteerprestatie moet echter te sterk wedijveren met het personage dat de film graag van haar wil maken. In het begin krijgt het personage een bepaalde achtergrond mee waarin het verwerken van een traumatische gebeurtenis een rol speelt. Dit gegeven had door de filmmakers wat meer mogen worden uitgespeeld of gewoon moeten worden weggelaten. Nu brengt het Alice Racine uit evenwicht. Het gekwelde is moeilijk te rijmen met het soort actieheld waarin ze zich moet ontpoppen.

Orlando Bloom speelt een mooi bijrolletje als toevallige inbreker Jack Alcott. Het is geen verfrissende rol, maar het lijkt hem wel te liggen. De film wordt er ondanks alle inspanningen niet door naar een hoger niveau getild. Ook de prestaties van de rest van de uitstekende cast, zoals Toni Collette, Michael Douglas en John Malkovich, kunnen de  meubelen niet helemaal redden. De acteurs moeten het stellen met voorspelbare plotwendingen en de Hollywoodiaanse nood aan te veel politieke correctheid.

Unlocked is geen slechte film. De intentie om een avondje boeiend entertainment te bieden is er en wie uit is op wat vermaak, moet zich zeker niet laten tegenhouden. Het geheel is door regisseur Michael Apted behoorlijk in beeld gebracht en zijn poging om een spannende sfeer te scheppen is degelijk. De vraag is echter of er veel kijkers zitten te wachten op weer een film over terrorisme die bovendien niet boven de clichés weet uit te stijgen. Het is scenarioschrijver Peter O'Brien die stokken in de wielen steekt. Voor de fans van spannende actiescènes heeft de plot voldoende te bieden, wie ook graag van een sterke verhaallijn geniet is er wellicht aan voor de moeite.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Unlocked

Unlocked

• Verschenen (film):

22 september 2017
    (dvd) oktober 2017

EAN 2750077674427
    Speelduur: 90
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Spanning

1  2  3  4  5

Nadat Alice Racine (Noomi Rapace) een terroristische aanslag in Parijs heeft overleefd legt ze haar werk als CIA-agent neer. Tegen haar eigen wil in wordt ze weer opgeroepen, ditmaal om een terreurverdachte te ondervragen. Tijdens het verhoor komt Alice erachter dat ze erin is geluisd en zonder het te weten heeft ze geheime informatie verschaft aan gevaarlijke terroristen. In een bloedstollende race tegen de klok moet ze een chemische aanval op Londen zien te voorkomen.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane