Recensie: House of Cards - Seizoen 5 RECENSIE

Recensie: House of Cards - Seizoen 5

Na de verschrikkelijke situatie met ICO en de familie Miller hebben Francis en Claire Underwood het moeilijk. Er ontstaan veel protesten door het hele land: misschien is Frank toch wel niet zo'n goede president als hij is. De verkiezingen komen er echter aan en dit maakt dat er een gespannen sfeer hangt in het witte huis. Frank zal alles moeten doen om toch op zijn positie te blijven en de republiekein Will Conway te verslaan. In dit seizoen heerst er veel spanning: alles waar Frank en Claire zo hard voor hebben gevochten staat op het spel. Behouden ze hun machtspositie als president en vice-president? Hopelijk ontdekken we dit eindelijk in dit seizoen...

De personages van House of Cards komen echt tot leven. Francis Underwood is een bijzondere man, die zo echt zou kunnen bestaan. Zijn verhaal zet je aan het denken: is hij nou goed of slecht? Ook al overtreedt hij de wet op alle mogelijke manieren en speelt hij bijna iedereen tegen elkaar uit, toch hoop je dat alles goed komt. En dat is meteen de belangrijkste kracht van deze serie: ze kunnen je intens mee laten voelen met een verschrikkelijk personage. Francis roept op een gegeven moment op tot oorlog in eigen land en eigenlijk denk je alleen maar 'Ja, wat een goed idee!', maar dat slaat natuurlijk nergens op. Dit valt deels te wijten aan de uitstekende acteur Kevin Spacey, die dit ingewikkelde personage fantastisch neer kan zetten. Het zal je verbazen dat hij helemaal niet altijd zo praat en zo doet: hij ís Francis Underwood. Maar niet alleen Kevin Spacey behoort tot de beste acteurs van de wereld, ook Robin Wright is steengoed. Ook zij moet een gecompliceerd personage neerzetten en dat lukt haar ook uitstekend. Claire Underwood is een moeilijk te omschrijven personage: ze gaat ook voor de macht en is niet bang daar wat voor te doen, maar ze heeft zeker ook een menselijke kant.

De ontwikkeling van de personages in dit seizoen is sterk. Francis wordt verder in de serie steeds kouder en zijn daden worden ook gruwelijker. Toch wordt er ook medelijden met hem gekweekt door af en toe menselijkheid te tonen, zoals wanneer hij merkt dat zijn oude vriend Tim overleden is. Daarnaast is de combinatie van macht en menselijkheid voor Claire perfect in dit seizoen. Haar menselijkheid is vooral te merken in de relatie met de schrijver Thom, waarmee zij een affaire heeft.

De makers van House of Cards hebben een originele en vooral erg cynische kijk op de wereld, waar ze ook om bekend staan. Het is soms wat overdreven, maar dit werkt in het voordeel van de serie. We worden geconfronteerd met zaken die in het echte leven ook gebeuren en misschien zelfs juist nu erg belangrijk zijn. Op een ingenieuze manier wordt de huidige politiek in de serie verwerkt.

In het vijfde seizoen van de fenomenale serie House of Cards staan Frank Underwood en Will Conway tegenover elkaar in de verkiezingen. De dreigende oorlog tegen de terroristenorganisatie ICO zorgt hierbij voor extra spanning. De sterke punten van deze serie, vooral het personage Frank Underwood, blijven in dit seizoen bestaan. De serie bevat uitstekende acteurs. Kevin Spacey en Robin Wright behoren tot de beste acteurs van de wereld. Hun personages zijn ingewikkeld, maar toch weten zij deze op een uitstekende manier tot leven te brengen.

Dit was de Chicklit.nl recensie van House of Cards - Seizoen 5

House Of Cards - Seizoen 5

1  2  3  4  5

Tijdens de presidentiële verkiezingen lopen de spanningen in het Witte Huis op, wanneer Frank (Golden Globe® winnaar Kevin Spacey) en Claire (Golden Globe® winnaar Robin Wright) door hun politieke carrières navigeren en hun relaties herdefiniëren - vooral die met elkaar. Seizoen vijf van het met Emmy®'s bekroonde politieke drama wordt gemarkeerd door gewelddadige machtspelletjes, nieuwe bondgenootschappen, verrassend verraad en zoals altijd, een drang om koste wat kost te winnen - en niet alleen door Frank Underwood.