Recensie: Homeland seizoen 6 RECENSIE

Recensie: Homeland seizoen 6

In het zesde seizoen van Homeland zien we Claire Danes terug in de weergaloze rol van Carrie Mathison, de voormalige CIA agente die inmiddels met haar dochtertje in Brooklyn, New York woont. Ze is werkzaam bij een organisatie die opkomt voor de rechten van moslims die zijn aangeklaagd voor vermeend terrorisme en lijkt een redelijk rustig bestaan te leiden. Maar al snel blijkt dat schijn bedriegt en de werkelijkheid toch even anders ligt. Ook de relatie met Quinn, die nadat hij voor dood achter werd gelaten door een terroristische cel in Berlijn, zorgt voor spannende verwikkelingen. In het zesde seizoen van Homeland zijn verder ook Saul Berenson en Dar Adal weer van de partij.

Als voormalig groot Homeland-fan was het wat spannend het zesde seizoen te recenseren. De eerste twee seizoenen van de serie waren enorm sterk, waarbij met name het kat-en-muisspel tussen Carrie en Nicholas Brody en hun relatie insloeg als een bom. Ook de bipolaire stoornis van Carrie werd door Claire Danes met verve maar ook met respect neergezet. Geen geringe prestatie. Na het tweede seizoen zakte het niveau van de serie echter naar mijn mening wat in door de herhaling in thematiek. Deel zes echter begint enorm spannend en verrassend, waardoor de kijker vrijwel direct wordt meegenomen in Carries wereld. En deze blijkt nog gespletener dan voorheen. Naast moeder van Frannie, de dochter van Carrie en de inmiddels (in seizoen 3) overleden Brody zet Carrie zich in voor de voor vermeend terrorisme aangeklaagde, waarbij ze handig gebruik weet te maken van haar voormalige achtergrond binnen de CIA. En daarnaast heeft ze nog een andere functie, zo blijkt al snel. Opnieuw lopen in Homeland verschillende verhaallijnen door elkaar, waardoor het handig is als je de achtergrond van de personages enigszins kent. Knap is hoe Claire Danes van Carrie steeds een geloofwaardig personage blijft maken, zelfs al zijn de ontwikkelingen soms wat ver gezocht. Het feit dat ze Peter Quinn, die verward en agressief is, in huis neemt terwijl ze daar samen met haar dochter woont is niet helemaal te volgen, maar zorgt er wel voor dat de spanning flink wordt opgevoerd. Quinn is in zijn gedrag onvoorspelbaar en al snel wordt duidelijk dat Carrie het nodige bij hem teweeg brengt. En naast de persoonlijke verwikkelingen is er nog de politieke lijn, waarbij de nieuwe president elect moet besluiten of ze haar hervormingen in de CIA door gaat zetten of toch zwicht onder de druk van een mogelijke schending van het nucleaire akkoord met Iran.

Seizoen 6 van Homeland is een echte aanrader. Niet alleen is het verhaal ouderwets sterk en de personages geloofwaardig, het biedt ook een interessante kijk op terrorisme en belangen die hierin een rol spelen. Het publiek ziet precies wat de inlichtingendienst wil dat het ziet. Je zou er bijna paranoïde van worden. Voor Homeland geldt in ieder geval dat ze er weer een fan bij hebben gekregen.

Chicklit.nl recensie van Homeland seizoen 6

Homeland - Seizoen 6

1  2  3  4  5

Carrie keert terug naar de VS, samen met haar dochter Franny. De relatie tussen moeder en dochter zal in dit seizoen veranderen. De CIA-agente gaat aan het werk als advocate voor Amerikaanse moslims. Naast de bekende gezichten komen er ook nieuwe personage's in dit seizoen.