Recensie: Howards End RECENSIE

Recensie: Howards End

Het begint allemaal met een verloving en even later met het verbreken van diezelfde verloving tussen Helen Schlegel en Paul Wilcox. Beide geliefden zien al gauw in dat hun achtergrond niet garant staat voor een gelukkig leven. Ze passen niet bij elkaar. Helen is van een gegoede burgerlijke afkomst en ze vindt zichzelf geëmancipeerd. Vrijheid is haar motto. Paul is juist van de rijke middenklasse. Ten allen tijde dient de eer van de familie hoog gehouden te worden. Vooral Pauls broer Henry, die een geslaagd zakenman is, is nogal stug en autoritair. De uitnodigingen waren al verstuurd en leden van de beide families hebben al kennisgemaakt met elkaar. Na een onaangename scene veroorzaakt door een tante gaan de families uit elkaar. Niet veel later ontmoeten Ruth Wilcox en Helens zus Margaret Schlegel elkaar weer en deze twee worden goede vriendinnen van elkaar.

Ruth is niet echt gezond en als zij sterft blijkt dat zij haar landhuis Howards End nalaat aan Margaret. Henry en de rest van de Wilcox familie zijn in shock en Henry besluit dan uiteindelijk Helen dan maar ten huwelijk te vragen, om Howards End niet te verliezen. Margaret accepteert en geeft Howards End terug aan Henry. Eind goed al goed zou je denken, maar Helen komt roet in het eten gooien met haar escapades. Ze blijkt kennis te hebben gemaakt met de Bast familie. Met name de jonge Leonard. Als blijkt dat ze zwanger van hem is en hij niet echt de betrouwbare vader en echtgenoot zal worden, komt haar zus Margaret in een moeilijke situatie terecht, want de Wilcox familie en met name Henry, zal geen kennis willen hebben van een ongetrouwde alleenstaande moeder.

Howards End is de derde verfilming van een boek van E.M. Forster. Hij schreef het boek in 1910 en dat was het Edwardiaanse tijdperk. Na het preutse Victoriaanse tijdperk in Groot Brittannië, werd het Edwardiaanse tijdperk wel iets losser, maar het was nog steeds zeer vrouwonvriendelijk. Mannen hadden het voor het zeggen; traditie en eer stonden nog steeds voorop. Een boek over vrouwen die zich meer geëmancipeerd gedroegen was al heel wat!

De film is een hele goede weergave van het boek. James Ivory heeft de sfeer van verwarring, geschoktheid en afschuw over wat er gebeurd is en de noodzaak voor een gegoede familie om toch rustig te blijven en de normen en waarden in het oog te blijven houden, heel goed weergegeven. De frustratie spat van het beeld af. Het veilige cleane traditionele wereldje van de familie Wilcox wordt op zijn kop gezet. Ze leren nu ook de minder nette kant van het leven kennen en hoe ze daar op moeten reageren, vergt nogal wat van hen. Voor Margaret is het dan weer de vraag waar haar loyaliteit ligt. Ze wil het goede doen, maar dat is best moeilijk voor haar. Het is een film over tegenstellingen. Arm tegenover rijk. De rustige zus tegenover de wilde zus. Traditioneel tegenover modern. Eer tegenover liefde.

Het is wel een verhaal waar je echt je aandacht bij moet houden. Er komen veel personages in voor en het verhaal springt soms enorm vooruit. Er gebeuren veel dingen en de relaties tussen personages wisselen vaak en snel. Je hebt er momenten tussen zitten dat je jezelf even afvraagt "ehh...wie is dat nu weer?". Bij de les blijven dus. Niet dat dat een straf is hoor. Het is een boeiend verhaal en zeker afgezet tegen de tijd van toen ook heel interessant. Tegenwoordig zouden we van alles niet meer zo'n probleem maken, maar toen was het een big deal!

Howards End werd al in 1992 uitgebracht en deze nieuwe DVD versie is helemaal digitaal opgepoetst naar 4K kwaliteit. Dat is te merken. De film is heel goed van beeldkwaliteit. Over het spel van de acteurs hoef ik amper iets te zeggen. De crème de la crème van de Britse filmwereld speelt er in mee. Te beginnen met Anthony Hopkins als Henry en Emma Thompson als Margaret. Ook hier kwaliteit met een hoofdletter K.  De interactie tussen deze acteurs en de personages die zij spelen klopt helemaal. Verder Vanessa Redgrave als de statige Ruth en Helena Bonham Carter als de wispelturige vrijgevochten Helen. Geen actrice die zo goed een beetje krankzinnig typetje kan spelen als Helena Bonham Carter. Kijk maar naar haar creatie als Bellatrix Lestrange in de Harry Potterfilms. Alle acteurs zijn toppers en de film is wederom een degelijke Brits productie.

Howards End is een gedegen mooie film, met fantastische acteurs. Het geeft een prachtig tijdsbeeld en is boeiend om naar te kijken als je hier van houdt en dat doe ik zeker.

Chicklit.nl recensie van Howards End

Howards End

• Verschenen (film):

31 oktober 2017
    (dvd) november 2017

EAN 5407003481129
    Speelduur: 140
  • Distributeur:

Lumière

Romantiek

1  2  3  4  5

Anthony Hopkins, Helena Bonham Carter, Emma Thompson en Vanessa Redgrave schitteren in dit fraai vormgegeven kostuumdrama vol liefdesverwikkelingen en onderhuidse klassenconflicten aan de vooravond van WOI.