Recensie: Baby Driver RECENSIE

Recensie: Baby Driver

Baby heeft misschien een jeugdige uitstraling, maar achter het stuur is hij een meester. Als chauffeur van vluchtauto's weet hij zijn metgezellen steeds van een veilige aftocht te verzekeren. Dan ontmoet hij de knappe serveerster Deborah en alles verandert.

Een jonge chauffeur die rondscheurt in een snelle wagen en zo zijn compagnons een veilige aftocht verzekert na hun geslaagde overval. Er gaat een belletje rinkelen en ergens komen de woorden 'Fast and Furious' naar omhoog, een connectie die op het eerste zicht erg gemakkelijk te leggen is. Baby Driver van regisseur Edgar Wright bewijst echter al zeer snel dat we hier met een totaal ander genre te maken hebben. Geen flitsende wagens en een hoop machogedrag, integendeel!

Hoofdpersonage Baby blijkt geen snelle actieheld te zijn, maar wel een eerder atypische jongen die leeft volgens zijn muziek. Een heel belangrijk element in de film, dat continu aanwezig is en het ritme van het verhaal bepaalt dankzij een combinatie van om en bij de dertig verschillende nummers. Dat zorgt voor een opvallende kijkervaring, zeker wanneer er ook een acceptabele uitleg voor Baby's vergroeiing met zijn I-pod volgt. Wie op zoek is naar diepgang en een inspirerende verhaallijn moet Baby Driver niet kiezen. Het verhaal is flinterdun, leunt zelfs bijna tegen een parodie aan en de personages zijn oppervlakkig gehouden. Zelfs hoofdpersonage Baby geraakt niet verder uitgediept dan het stereotiep 'goede jongen, maar minder goede omstandigheden'. Gelukkig doet dat geen afbreuk aan het geheel. Het is allemaal net geloofwaardig genoeg om niet storend te zijn en de grote emoties in de film zijn eveneens bescheiden gehouden zodat er een goede balans is. Een beetje liefde, een beetje actie, een beetje humor, een beetje drama.

Baby Driver van regisseur Edgar Wright is een onverwachte film die vooral zijn charmes ontleent aan de mooie afstemming van de muziek met de rest van het verhaal. Dat laatste is aan de dunne kant, maar dankzij de bescheiden vleugjes humor, liefde, actie en drama doet dat geen afbreuk aan de beleving. Alles is goed in balans en dat levert een leuke film op.

Chicklit.nl recensie van Baby Driver

Baby Driver

1  2  3  4  5

De getalenteerde jonge bestuurder van vluchtauto's Baby (Ansel Elgort) ontmoet het meisje van zijn dromen (Lily James, Cinderella, Downton Abbey) en wil stoppen met zijn criminele bestaan. Als hij door zijn opdrachtgever (Kevin Spacey, House of Cards) gedwongen wordt om mee te werken aan een overval die gedoemd is te mislukken, zet hij zijn leven, zijn liefde en zijn vrijheid op het spel.

Bekijk de trailer: