Recensie: Viceroy's House RECENSIE

Recensie: Viceroy's House

India wilt onafhankelijk worden en de Britten zijn bereid ze dat te geven. Daarom sturen ze Lord Mountbatten eropaf, om als laatste onderkoning te zorgen voor een onafhankelijk India. Maar dit gaat niet even makkelijk. Er is een strijd onder de bevolking tussen de moslims, hindoes en sikhs. Daarom kiest de regering ervoor om India op te splitsen en een nieuw islamitisch land te stichten, Pakistan. Dit zorgt voor een enorme volksverhuizing, van mensen die willen wonen in India of Pakistan.

In de film lopen er meerdere verhalen door elkaar heen. Je hebt het historische verhaal over de splitsing van India, welke invloed dit op Lord Mountbatten en zijn familie heeft en het liefdesverhaal tussen de twee bediendes Jeet en Aalia. Het historische stuk in de film is leerzaam en de rode draad van het verhaal, de andere gebeurtenissen zouden niet gebeurd zijn als de splitsing er niet was geweest. Er wordt op een duidelijke manier overgebracht hoe het proces precies te werk ging en welke gevolgen dit heeft voor de inwoners en Groot-Brittannië. Maar het geschiedenis deel is niet zo overheersend, dat het alleen maar daar over gaat.

Viceroy's House geeft je een kijkje in het elite leven van Lord Mountbatten en zijn familie, dat niet zo glansrijk is als het in eerste instantie lijkt. De makers brengen het paleis en alle personeelsleden die hierin werken op een imposante manier naar voren. Hugh Bonneville doet het geweldig in zijn rol van Lord Mountbatten, net zoals in Downton Abbey zet hij zijn rol als meelevende, rechtvaardige leider steengoed neer. Maar ook de verdere acteurs zijn goed gecast, van Gillian Anderson met haar liefdevolle rol als Lady Mountbatten, tot de kleinere bediende rollen. Ook is het leuk om Michael Gambon (bekend van zijn rol als Perkamentus in Harry Potter) een keer in een compleet andere rol te zien.

Verder zien we het liefdesverhaal van Jeet en Aalia. In de sloppenwijken van India, een groot contrast met de beelden in het paleis, zien we hun geheime liefde. Meteen bij het eerste beeld dat ze elkaar aankijken zie je het verlangen naar elkaar. Maar met hun verschillende geloven en het splitsen van de landen, wordt hun wereld steeds meer uit elkaar getrokken. Het is hartverscheurend om de film te beginnen met het optimisme van de Indiërs op hun hoop naar onafhankelijkheid en hoe slecht het uiteindelijk voor hen uitpakt.  Zo begint Viceroy's House heel romantisch en met de juiste hoeveelheid humor en wordt het steeds duisterder. Je ziet afwisselend echte beelden uit die tijd, die de film nog echter maken en je de waarheid op de neus drukken dat het echt zo is gebeurd.

Viceroy's House vertelt een ander verhaal dan je na de eerste beelden zou verwachten. De film leert je een belangrijke geschiedenisles op een aangrijpende manier. De sfeer van de film wordt heel duidelijk naar voren gebracht en het zijn de kleine details die hiervoor zorgen. Het is een mooie film die je zeker gezien moet hebben.

Chicklit.nl recensie van Viceroy's House

Viceroy's House

• Verschenen (film):

14 november 2017
    (dvd) november 2017

EAN 5414937033447
    Speelduur: 106
  • Distributeur:

Paradiso

Kostuum drama

1  2  3  4  5

1947. De Britse heerschappij in India is bijna ten einde. Koningin Victorias achterkleinzoon, Lord Mountbatten verhuist voor een periode van zes maanden met zijn echtgenote en dochter naar New Delhi. Als laatste onderkoning is het zijn taak de overgang naar onafhankelijkheid van het land te overzien. Al snel breekt geweld uit tussen de hindoes, moslims en sikhs, iets dat ook grote invloed heeft op de levens van de vijfhonderd personeelsleden in het paleis van de onderkoning. De liefde tussen Jeet, een jonge hindoe-bediende en Aalia, een moslimvrouw die in het paleis werkt, loopt gevaar ten onder te gaan door de tumultueuze gebeurtenissen en hun eigen conflicten met hun respectievelijke religieuze gemeenschappen. Wanneer de situatie dreigt te escaleren, worden ze gedwongen een monumentale keuze te maken