Recensie: Z Nation - seizoen 3 RECENSIE

Recensie: Z Nation - seizoen 3

Alleen simpele zombies lijken voor de televisieserie Z Nation niet voldoende te zijn. In de afgelopen seizoenen kwamen er namelijk al diverse varianten van deze hersenetende monsters voorbij. In seizoen drie vonden de makers het daarom wel tijd om een paar zombie-mens mengsels aan de serie toe te voegen. Denk hierbij aan zombies die nog hersenfuncties hebben en mensen met zogenaamd 'gekookte hersenen' die er alleen maar op uit zijn om te moorden.

'Zombies hebben de wereld overspoeld. Alsof dat niet erg genoeg is, heeft de mensheid nu ook te kampen met een groeiend leger hybride levende doden, de zogenaamde blends. Deze zombies, die nog hersenfuncties hebben, zijn gemaakt door Murphy. Hij houdt ze onder zijn controle. Murphy en zijn blends proberen de rest van de bevolking wijs te maken dat ze niets te vrezen hebben, maar Warren, Doc, Addy en nieuwe teamleden Hector en Sun Mei beseffen dat ze Murphy moeten stoppen voordat het te laat is...'

Aan de ene kant is het geweldig dat een serie als Z Nation steeds vernieuwend probeert te zijn op het zombievlak. Het aanbod van films en series over deze creatuur is gigantisch en probeer daar maar als serie bovenuit te komen. Aan de andere kant kan te veel geëxperimenteer op dit gebied ook een negatief effect hebben op de geloofwaardigheid. Want als alles mogelijk is, waar blijf je dan met het verhaal dat je de kijker wilt vertellen? Wel bevat de serie, zoals bij een zombieserie onmisbaar is, veel gore en heftige afslachtingsscènes. Daarbij is er in seizoen drie meer ruimte voor kinderen in de apocalyptische wereld, met speciale aandacht voor Lucy, het (zombie)kind van Murphy. Het is heel fascinerend om te zien hoe zij, met haar zombiegenen, versneld oud wordt. Dit schept nieuwsgierigheid over hoe dit in het volgende seizoen verder opgepakt zal worden.

In het derde seizoen wordt er regelmatig gebruik gemaakt van slowmotion beelden, bijvoorbeeld bij een actiescene of bij de hallucinaties van 10K over Red. 10K maakt een interessante ontwikkeling door en is het grootste deel van het seizoen op zichzelf aangewezen. Je leert hem als kijker hierdoor echt beter kennen. Red als personage spreekt hierbij erg tot de verbeelding als het geheimzinnige meisje in het rood, die tegelijkertijd als een soort spirituele gids fungeert.

Daarnaast geven de scenes in slowmotion een extra dimensie aan de ervaren emoties. Naast 10K hadden de andere hoofdpersonages naast het gebruikelijke overleven ook andere missies, zoals het bevechten van Murphy, het zoeken naar Lucy of het uitzoeken wat de rode hand precies is. Dit houdt het tempo in de serie, alhoewel er hierdoor soms wel iets te veel elementen aan de serie worden toegevoegd. De laatste aflevering pakt veel van deze losse eindjes op, maar roept ook wel weer vragen op.

Aan de ene kant is Z Nation een televisieserie dat op een vernieuwende wijze naar een al veel gebruikt monster probeert te kijken. Vele zombie mengvormen passeren de revue. De manier van filmen (bijvoorbeeld slowmotion) draagt bij aan de levendigheid van het verhaal dat verteld wordt. Wel moeten de makers van de serie uitkijken dat ze niet te veel elementen in het verhaal willen stoppen, waardoor de kans dreigt dat de verschillende verhaallijnen wat onoverzichtelijk worden.

Recensie: Z Nation - seizoen 3

Z Nation - Seizoen 3

• Verschenen (film):

24 november 2017
    (dvd) december 2017

EAN 8719372005439
    Speelduur: 614
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Spanning

1  2  3  4  5

Zombies hebben de wereld overspoeld. Alsof dat niet erg genoeg is, heeft de mensheid nu ook te kampen met een groeiend leger hybride levende doden, de zogenaamde blends. Deze zombies, die nog hersenfuncties hebben, zijn gemaakt door Murphy. Hij houdt ze onder zijn controle. Murphy en zijn blends proberen de rest van de bevolking wijs te maken dat ze niets te vrezen hebben, maar Warren, Doc, Addy en nieuwe teamleden Hector en Sun Mei beseffen dat ze Murphy moeten stoppen voordat het te laat is…

In seizoen 3 van Z Nation staat de wereld dichter bij de ondergang dan ooit! Maar zelfs als staan onze helden tegenover een leger verraderlijke blends, hordes vleesetende zombies of andere gruwelijke mutanten, nooit verliezen ze hun gevoel voor humor!