Recensie: Logan Lucky RECENSIE

Recensie: Logan Lucky

Steven Soderbergh heeft na een stop van een paar jaar weer een nieuwe film met Logan Lucky.

Het verhaal van Logan Lucky gaat over Jimmy Logan (Channing Tatum), een mank lopende oorlogsveteraan die vanwege zijn beperking wordt ontslagen bij een mijnbouwbedrijf, omdat het volgens de manager moeilijkheden met de verzekering kan opleveren. Als blijkt dat zijn ex-vrouw (Kathy Holmes) met hun dochter naar een andere staat gaat verhuizen omdat haar nieuwe man een bedrijf daar opent, heeft hij opeens geld nodig om te voorkomen dat hij straks zijn dochter nauwelijks meer zal kunnen zien.

Tijdens zijn werk voor het mijnbouwbedrijf heeft hij gewerkt in een tunnel onder het racecircuit van Noord-Carolina, waar de NASCAR-races gehouden worden. Hij is daar gestuit op het systeem voor de gokgelden die in ronde containertjes via ondergrondse buizen naar de grote kluis worden getransporteerd. Dus bedenkt hij een plan en schakelt hij zijn broer Clyde (Adam Driver) in. Clyde is een niet zo slimme eenarmige barman. Samen stellen ze een team samen, bestaande uit hun zus Mellie (Riley Keough) en de gebroeders Bang, waarvan de oudste, Joe Bang (Daniel Craig) uit de gevangenis bevrijd moet worden. Jimmy heeft 10 regels, waaronder twee keer 'shit happens', maar achteraf blijkt dat hij de boel wel degelijk goed op een rijtje heeft.

Dit grappige zooitje ongeregeld is juist waarom Soderbergh de film wilde maken toen hij het script las. Het is de 'antiglamour'-versie van Ocean's Eleven films. Mensen zonder geld, technologie of mooie kleren die uit economische noodzaak de grote jongens gaan beroven. Met een plan dat even ingewikkeld en vermakelijk is als dat in Ocean's Eleven.

Logan Lucky is zondermeer een vermakelijke film. Echter een vergelijking met de Ocean's Eleven films, die ook van Soderbergh's hand zijn, vind ik persoonlijk wat vergezocht. Het enige wat vergelijkbaar is in mijn optiek, is het plan voor de roof en de twists die daarin verwerkt zijn. Voor de rest is het toch wel iets anders. Het verhaal is niet zo gelikt en snel en de manier van filmen is niet zo spectaculair flitsend.

De film is namelijk wat traag en de personages zijn wel echt zulke prototypes van 'white trailer trash', dat het een beetje té is. Jimmy is die wat gelaten grondwerker die nu werkloos is en inderdaad in een trailer woont. Channing Tatum zet hem op een overtuigende goede manier neer. Heel geloofwaardig. De anders toch wel strak in zijn vel zittende Tatum is zelfs een beetje uitgezakt en heeft een dikke kop. Hij sleutelt aan zijn auto, heeft goed contact met zijn dochtertje, maar is zijn vrouw kwijtgeraakt aan een patserige autoverkoper die maar al te graag laat blijken dat hij het beter voor elkaar heeft dan de loser familie Logan. De Logans staan namelijk bekend om hun pech en dat wordt de 'Vloek van de Logans' genoemd. Zus Mellie ziet er wat goedkoop sexy uit en werkt, hoe kan het ook anders, in een beautysalon. Ze scheurt rond in een oude raceauto en doet een beetje aan Daisy Duke denken. Clyde is de slome wat trage broer, die niet veel zegt en zijn arm ook in de oorlog verloren heeft. De twee jongere Bang broers zijn die suffe Hillbillies die nog niet tot tien kunnen tellen, maar handig zijn voor het domme werk. Hillary Swank speelt een onderkoelde stijve FBI agente, die het geval niet los kan laten. Alleen Joe Bang is een verrassing. Ze hebben Daniel Craig zo lelijk gemaakt, dat het bijna knap is en zijn personage is inderdaad grappig over the top.

Geheel in Soderbergh-stijl heeft de film geen lange ingewikkelde dialogen. De beelden spreken voor zich en vertellen het verhaal. Soderbergh heeft zo zijn acteurs waar hij veel mee samen werkt. Kijk maar naar George Clooney en nu ook Channing Tatum. De Logan Lucky is alweer de vierde film die Soderbergh met Tatum draait. Hilarisch kun je de film niet noemen, maar er zijn grappige stukjes tussen, met name de gevangenisopstand die georganiseerd wordt om Joe Bang (tijdelijk) uit te breken. Echt ingewikkeld is het plot niet en de roof ook niet. Als kijker kun je min of meer wel bedenken wat er gebeurd is als de film op een gegeven moment een andere kant lijkt uit te gaan. Anders dan in de Ocean's Eleven films, waar je het spoor bijster raakt, kun je het hier goed blijven volgen.

Niet verrassend dus, maar wél leuk. Het is zondermeer een grappige film en je ziet ook dat de hoofdrol spelers er echt plezier in hebben. Ze kunnen zich uitleven in rare typetjes, die ze normaal juist niet spelen, met lekkere vette zuidelijke accenten. Als je even een avond niets ingewikkelds wilt zien, maar gewoon voor leuk en vermakelijk wilt gaan, dan is dit echt een aanrader.

Recensie: Logan Lucky

Logan Lucky

• Verschenen (film):

29 december 2017
    (dvd) december 2017

EAN 8719372005866
    Speelduur: 114
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Avontuur

1  2  3  4  5

Zijn nieuwe actiefilm vertelt het verhaal van de broers Jimmy (Channing Tatum) en Clyde Logan (Adam Driver) die een plan bedenken om een overval te plegen tijdens de legendarische Coca Cola Cup NASCAR-race. Daarvoor schakelen ze de hulp in van de platinablonde kluiskraker Joe Bang (Daniel Craig). Het enige probleem is dat hij nog achter de tralies zit.

Wat volgt is een spectaculaire ontsnapping uit de gevangenis en een krankzinnige poging om er met de buit vandoor te gaan. Dit alles gebeurt met een hilarisch 'Southern'-accent en ronkende motoren op de achtergrond.