Recensie: Black Panther RECENSIE

Recensie: Black Panther

Black Panther vindt plaats in het fictionele land 'Wakanda' in Afrika, en vertelt het verhaal van de koning die tevens ook de Black Panther is. We kennen het personage 'T'Challa' prins van Wakanda, uit de film Captain America: Civil War. Na de gebeurtenissen in deze film en de aanslag op 'T'Chaka', de koning van Wakanda, keert T'Challa terug om zijn plek in te nemen als rechtmatige koning. Wanneer Wakanda, en daarmee ook de wereld, in gevaar wordt gebracht moet T'Challa op zijn kracht vertrouwen, en samenwerken met zowel vriend als vijand om zijn land te beschermen.

De film opent met een flashback waarin de legende van Wakanda en de Black Panther op een prachtige, visuele manier wordt uitgelegd. Je wordt als kijker direct meegenomen in het verhaal, en door de simpele maar directe uitleg is het makkelijk te volgen. Nadat er jaren geleden een meteoriet van Vibranium is neergestort, is Wakanda uitgegroeid tot een welvarend land dat met behulp van het Vibranium en wetenschap over geavanceerde technologie beschikt. 'Black Panther' is een titel die wordt gedragen door de koning van Wakanda. Door het eten van een speciaal kruid krijgt deze koning een enorme snelheid, kracht en versterkte zintuigen, waardoor hij in staat is het land en diens volk te beschermen.

Om te voorkomen dat anderen het Vibranium en de technologie in handen krijgen, is Wakanda door koning T'Chaka verborgen en geheim gehouden voor de rest van de wereld, die nu denkt dat het een ontwikkelingsland is en in armoede leeft.

Met Black Panther is het Marvel opnieuw gelukt om een interessant en spannend nieuw personage in de schijnwerpers te zetten. T'Challa, gespeeld door Chadwick Boseman, moet als koning belangrijke keuzes maken tussen zijn eigen belangen en die van zijn volk. Bijgestaan door vrienden en onderdanen moet hij proberen een grote oorlog te voorkomen. Naast de Black Panther zelf zitten er ook een hoop stoere vrouwen in de film, zoals Generaal Okoye (Danai Gurira), de spion Nakia (Lupita Nyong'o) en T'Challa's zus: Prinses Shuri (Letitia Wright) die naast alle actie voor de nodige humor zorgt.

Uiteraard zien we ook een aantal oude slechteriken terug: de bekende Andy Serkis keert terug als 'Ulysses Klaue' die we kennen uit Civil War, en ook Martin Freeman is opnieuw te zien als CIA Agent 'Everett K. Ross'. Een nieuwe slechterik wordt gespeeld door Sterling K. Brown in de rol van N'Joby.

Gezien het grootste deel van de film zich afspeelt in Afrika keren in de film allerlei Afrikaanse invloeden terug. Zo zitten er een hoop mooie rituelen en gebruiken van échte Afrikaanse stammen verwerkt in de legendes van Wakanda, en deze invloeden zijn ook terug te zien en horen in de taal, kostuums en muziek. Dit geeft de film een hele andere sfeer dan we gewend zijn van vorige Marvel films.

Naast de prachtige beelden van het land zelf kunnen we genieten van een hoop actie en spannende vechtscènes, die gelukkig worden afgewisseld met een hoop humor. Anders dan in eerdere films (zoals Thor en Gardians of the Galaxy) is deze humor wat minder plat en is de algehele sfeer van de film een stuk serieuzer.

Black Panther is een prachtige film waarin een nieuwe superheld wordt geïntroduceerd die zeker niet te vergelijken valt met eerdere helden als Captain America of Iron Man. Dankzij een geweldige cast en een mooie mix van actie en humor is dit absoluut een aanwinst voor het Marvel Universum.

Koop snel je kaartjes en zie Black Panther op het grote scherm, want je mag hem zeker niet missen (En vergeet dan natuurlijk niet te blijven zitten tijdens de aftiteling, voor een nieuwe Marvel 'After-Credit Scene')!

​Recensie: Black Panther

Black Panther

1  2  3  4  5

T'Challa is de koning van Wakanda, die na de dood van zijn vader, de koning, terugkeert om zijn plek als koning in te nemen.

Marvel’s Black Panther volgt het verhaal van T’Challa (Chadwick Boseman), die na de dood van zijn vader, de koning van Wakanda, terugkeert naar huis om zijn rechtmatige plek als koning in te nemen. Zijn moed als koning en - Black Panther – wordt alleen op de proef gesteld door een heftig conflict met een oude vijand, dat niet alleen het lot van Wakanda, maar ook van de rest van de wereld in gevaar brengt. Geconfronteerd met verraad en gevaar moet de jonge koning zijn bondgenoten verenigen en zijn krachten inzetten om zijn vijanden te verslaan en de veiligheid van zijn volk te waarborgen.

Bekijk de trailer:

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk