Recensie: Weg van jou RECENSIE

Recensie: Weg van jou

Evi Dekker uit Rotterdam denkt dat ze de promotie van haar leven krijgt en naar Rio de Janeiro wordt gestuurd, maar in plaats daarvan wordt ze verantwoordelijk voor de bouw van een nieuwe zeesluis in Terneuzen, Zeeuws-Vlaanderen. Dit is een behoorlijke tegenvaller en zonder haar vriend vertrekt ze naar Terneuzen om erachter te komen wie en wat er dwars zit bij het bouwen van deze nieuwe sluis. Evi denkt dat ze deze klus wel even op zal gaan knappen, maar alles valt haar toch wat zwaarder dan verwacht.

Weg van jou is een romantische komedie van de hand van Jelle de Jonge en is zijn tweede speelfilm. Zijn eerste film was Bon Bini Holland, een groot succes met onder andere Jandino Asporaat in een van de hoofdrollen. Daarnaast is Jelle de Jonge bekend van allerlei tv series en reclames op de Nederlandse televisie.

Ook in Weg van jou worden verschillende hoofdrollen vertolkt door bekende acteurs en actrices als Katja Herbers, Elise Schaap, Imanuelle Grives, Carly Wijs en Maarten Heijmans. Dat moet dus bijna wel een garantie zijn voor een goede Nederlandse komedie!

Als Zeeuws Vlaming (niet van origine, maar ondertussen toch al zo'n 20 jaar), woonachtig vlakbij Terneuzen heb ik een beetje gemengde gevoelens als ik anderen moet vertellen over Weg van jou. Het eerste wat ik duidelijk wil stellen, is dat vrijwel de hele film niet opgenomen is in Terneuzen maar in de polders en kleine dorpjes in de regio. Zeeuws-Vlaanderen is voor veel mensen zeker een uithoek, maar in de film is dit behoorlijk aangedikt. Ondanks dat we hier geen treinen of snelwegen hebben, hebben we wel degelijk hoofdwegen en leggen we echt niet al onze kilometers af over polderweggetjes geïrriteerd door landbouwverkeer. Daarnaast hebben we hier ook gewoon een Jumbo die tot negen uur 's avonds open is.

Een kant van mijn gemengde gevoelens gaat dus vooral over het feit dat Zeeuws-Vlaanderen en vooral ook haar bewoners afgeschilderd worden als een soort holbewoners, levend onder een steen. Nee, de mannen en vrouwen lopen hier niet rond in een of andere afzichtelijke wollen trui en als ik aan het tolpoortje bij de Westerscheldetunnel kom, kent de meneer of mevrouw die daar zit mij echt niet...

Dat gezegd hebbende, wil ik nog wel even benadrukken dat ik aan de andere kant ook erg enthousiaste en warme gevoelens over Weg van jou. In de film is duidelijk te zien en te voelen dat Evi langzaam verliefd wordt op Zeeuws Vlaanderen juist om al het moois dat 'ons' stukje Nederland te bieden heeft: rust, ruimte, prachtige natuur, de kust en nog zoveel meer.

Daarnaast zijn de clichés en Katja Herbers in de rol van Evi vreselijk grappig. Haar onhandigheid, misplaatste outfits en toespraken botsen met de Zeeuwse nuchterheid en zorgen voor hilarische situaties. Maar behalve veel humor, bevat Weg van jou ook nog een heerlijk en meeslepend liefdesverhaal. Ondanks dat het wel een beetje een 'ze leefden nog lang en gelukkig' verhaal is en je het verloop al een beetje kan zien aankomen, is het de makers zeker gelukt om een heerlijke romantische komedie weg te zetten met een flinke dosis humor.

Concluderend ben ik eigenlijk ook gewoon weg van Weg van jou en vooral ook van de rol en acteerprestaties van Katja Herbers die het voor elkaar krijgt om de je mee te slepen in haar ontdekkingstocht in de liefde en door Zeeuws-Vlaanderen. Ze laat de kijker zien en voelen dat echte liefde bestaat (en Zeeuws-Vlaanderen een prachtig stukje Nederland is ;)).

Recensie: Weg van jou

Weg van jou

1  2  3  4  5

De ambitieuze dertiger Evi (Katja Herbers) is klaar voor de promotie van haar leven, een baan in Rio de Janeiro! Haar vriend (Lykele Muus) heeft de koffers al gepakt, als blijkt dat haar baas (Carly Wijs) hele andere plannen met haar heeft.

Evi wordt verantwoordelijk voor een groot project in Terneuzen. WAAR? Juist ja, Terneuzen. Weigeren is geen optie, haar carrière hangt af van het succes in Zeeuws-Vlaanderen.

Ze laat haar comfortabele stadse leventje, haar vriend en twee beste vriendinnen (Imanuelle Grives, Elise Schaap) achter in Rotterdam en begint met vallen en opstaan aan haar nieuwe bestaan. Ze stuit op veel weerstand van de lokale bevolking en het lijkt wel alsof álles tegenzit. Maar wanneer ze de stoere schipper Stijn (Maarten Heijmans) ontmoet, ontdekt ze dat deze uithoek meer is dan alleen maar uitgestrekte landerijen. Zou Evi dan toch kunnen aarden in de Zeeuwse klei of keert ze zo snel mogelijk terug naar Rotterdam?

Bekijk hieronder de trailer: