Recensie: Empire seizoen 3 RECENSIE

Recensie: Empire - seizoen 3

Het derde seizoen van Empire draait weer om geweldige muziek en een heleboel drama zoals we van de serie gewend zijn. Zakelijk wordt er een streamingdienst gelanceerd en probeert Empire Las Vegas te veroveren. Privé heeft ook iedereen weer zijn eigen problemen variërend van een pillenverslaving, rouw tot nieuwe en oude liefdes.

In de eerste aflevering van seizoen 3 kom je er als kijker eindelijk achter wie er tijdens het gevecht aan het einde van seizoen 2 van het balkon is gevallen. Wat een cliffhanger was dat! De spanning waarmee het seizoen begint raast eigenlijk het hele seizoen door. Zeker vergeleken met seizoen 1 en 2 gebeurt er erg veel, er is zelfs geen momentje stilte voor de storm te bekennen. Ook valt op dat er in dit seizoen vooral veel negatieve gebeurtenissen zijn, dit leek in de voorgaande seizoenen meer in balans. Wat wel onverminderd goed is, is de muziek die onlosmakelijk aan Empire is verbonden. Zeker voor hiphopliefhebbers is dat elke aflevering weer genieten van nummers die nog lang in je hoofd blijven hangen. Een groot pluspunt is dat de liedjes passend zijn bij het verhaal en bijna als een soort musical geïntegreerd worden. Maar dan zonder er een echte musical van te maken.

De familieruzie binnen de Lyonfamilie staat ook weer in seizoen 3 van Empire centraal. Er zijn slechts korte momenten dat iedereen het met elkaar kan vinden. Daarbuiten zijn er altijd wel ruzies tussen de steeds wisselende kampen. Er worden in die ruzies dusdanig heftige dingen gedaan dat het bijna niet te geloven is dat ze uiteindelijk weer met elkaar door 1 deur zullen kunnen. Toch lukt dat ook weer keer op keer. Wat de schrijvers goed hebben gedaan is dat elk personage zijn goede en slechte eigenschappen heeft. Er is geen standaard good guy of bad guy en dit wisselt bijna per aflevering. Dit wordt zo goed gedaan dat je zonder moeite van loyaliteit wisselt per gebeurtenis. Naast de vijanden binnen hun eigen familie weten ze ook daarbuiten vrienden en vijanden te maken. In seizoen 3 weet de Dubois familie hierin een belangrijke rol te vervullen. Wat mij betreft een zeer goede aanvulling in het verhaal. En dat zeker niet in de laatste plaats door de fantastische acteurs die hiervoor gecast zijn zoals Phylicia Rashad (ook wel bekend als Claire Huxtable in The Cosby show) als Diana Dubois en Taye Diggs als Angelo Dubois.

De cast van Empire is samen met de muziek de kracht van de serie. Zowel Terrence Howard (Lucious Lyon) als Taraji P. Henson (Cookie Lyon) hebben meerdere nominaties en prijzen op hun naam staan. Maar ook de rest van de vaste cast en de diverse gastrollen leveren een belangrijke bijdrage aan het succes van deze serie. Ze weten de karakters geloofwaardig en menselijk neer te zetten zodat het gemakkelijk meeleven is met de serie. Extra leuk detail is dat er diverse hiphopartiesten, al dan niet onder hun eigen naam, een rol spelen in Empire.

Alles bij elkaar is Empire seizoen 3 een waardige opvolger van de voorgaande seizoenen en een echte aanrader voor hiphop liefhebbers. Wel eerst even seizoen 1 en 2 kijken natuurlijk. Gelukkig is seizoen 4 al deels uitgezonden zodat we snel weten hoe de cliffhanger van seizoen 3 afloopt.

Recensie: Empire - seizoen 3

Empire - Seizoen 3

1  2  3  4  5

Wanneer de oprichter van het miljarden hiphop bedrijf Empire (Terrence Howard) een levensbedreigende ziekte krijgt, wordt hij gedwongen om te beslissen welke van zijn drie zonen van de familie de business zal erven. Net als voorgaande seizoenen maken ook dit seizoen meerdere beroemdheden hun opwachting in Empire. Onder anderen Mariah Carey en de rappers French Montana en Xzibit laten hun gezicht zien in de serie over het hiphop- en R&B-imperium van Lucious Lyon (Terrence Howard).