Recensie: Het leven is Vurrukkulluk RECENSIE

Recensie: Het leven is Vurrukkulluk

In Het Leven is Verrukkulluk volgen we drie verschillende liefdesverhalen in Amsterdam die op de een of andere manier met elkaar verbonden zijn. De twee vrienden Mees en Boelie ontmoeten in het vondelpark het knappe meisje Panda waar ze beiden meteen voor zwichten. In het tweede verhaal zien we Etta en Ernst-Jan die al een tijdje niet meer gelukkig met elkaar zijn. Zo verdenkt Ernst-Jan Etta er ook van dat ze vreemdgaat. In het laatste verhaal ontmoeten we Rosa en Kees, twee oud-geliefden die elkaar plots weer ontmoeten.

Het begin van de film begint in zwart-wit met verteller Boelie. Boelie kijkt terug op een bepaalde periode in zijn leven. Die periode is dan ook het verhaal van de film. In de eerste 5 minuten van de film, wordt eigenlijk het verhaal kort samengevat en worden de karakters die een belangrijke rol in de film spelen geïntroduceerd. Voor de kijkers is dit heel fijn, omdat je meteen weet wie wie is en de karakters vervolgens, wanneer de film ‘echt’ begint meteen kan plaatsen.

De film is af en toe bijna absurdistisch te noemen. Zo komt er een zogeheten ‘zwembadpas’ in voor en zweeft er een vrouw aan een paraplu weg à la Mary Poppins. Als je het boek van Remco Campert, waar deze film op gebaseerd is niet hebt gelezen, zoals ik, en een leek bent in dit filmgenre, kan dit vreemd overkomen. Maar toch passen deze vreemde gebeurtenissen juist ook heel goed bij de rest van het verhaal en de sfeer die de film lijkt te ademen. De film heeft een vrolijke ondertoon en ondanks dat je misschien niet alle gebeurtenissen helemaal begrijpt vliegen de 90 minuten die deze film duurt voorbij.

Frans Weisz, de regisseur van de film en tevens vader van Géza Weisz die de rol van Boelie speelt, heeft goed werk geleverd met de regie. Het leven is Vurrukkulluk is een film die hij al jaren wilde maken en nu eindelijk de kans kreeg om de film ook daadwerkelijk te realiseren. Elke scène klopt en hij weet zijn acteurs goed aan te sturen. Wat opvalt is het hoge acteerniveau in deze film. Elke acteur past de rol van zijn of haar karakter perfect. Met name de actrice die de rol van Panda, een vrijgevochten dame, op zich heeft genomen weet te overtuigen in haar rol.

Een echt climax moment kent de film niet, maar dat hoeft ook bij deze film niet. Het einde van de film is ronduit passend te noemen. Wel moet erbij gezegd worden dat, doordat niet alle gebeurtenissen even begrijpbaar zijn, je als kijker met een verward gevoel achter kan blijven. Want waar heb je nou net eigenlijk naar zitten kijken?

Al met al is Het leven is Vurrukkulluk een prima film met absurdistische trekjes. Dit maakt de film echter ook wel een feestje om te kijken. Het verhaal is vermakelijk, maar niet sterk genoeg om te zorgen dat de kijker de film lang zal onthouden. Het leven is Vurrukkulluk is het wel zeker waard om in ieder geval een keer gezien te hebben. Ik beoordeel de film dan ook met drie hartjes.

Recensie: Het leven is Vurrukkulluk

Het Leven is Vurrukkulluk

1  2  3  4  5

In Het Leven is Vurrukkulluk, naar de succesvolle roman van Remco Campert, volgen we drie verschillende liefdesrelaties in Amsterdam die allen verbonden zijn door verlangen, hoop en geluk. Tijdens een heerlijke lentedag zien we vrienden Mees en Boelie samen in het Vondelpark. Wat een normale dag lijkt te worden, verandert wanneer ze de jonge en knappe Panda ontmoeten. Waar de hitte in het Vondelpark lijkt te stijgen, ontbreekt deze bij het lang getrouwde stel Etta en Ernst-Jan. Ernst-Jan verdenkt Etta van vreemdgaan en heeft zo zijn eigen ideeën over hoe hij haar moet betrappen. In het laatste liefdesverhaal ontmoeten we Rosa en Kees, oude geliefden die onverwachts elkaars pad weer kruisen en er lijkt langzaam weer wat op te bloeien…

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler