Recensie: Dr. Knock RECENSIE

Recensie: Dr. Knock

Dr. Knock is een Franstalige film uit 1951 die recentelijk verfilmd werd met Omar Sy in de hoofdrol. Hij vertolkt de rol van Dr. Knock, een gokker die in de problemen zit omdat hij zijn schuldeisers niet meer kan betalen. Hij gaat als zogezegde dokter aan boord van een cruiseschip om zo aan zijn schuldeisers te ontsnappen.

Hoewel hij helemaal geen medische kennis heeft weet hij zich vrij goed te behelpen op het schip. Hij leert veel bij door te luisteren naar de patiënten en besluit om geneeskunde te gaan studeren. Enkele jaren later neemt hij in een klein Frans dorpje de zaak over van een huisdokter die zijn geluk ergens anders gaat zoeken. In het begin kijkt iedereen argwanend naar Dr. Knock maar uiteindelijk weet hij het vertrouwen van de inwoners te winnen en wordt hij een geliefde dokter. Helaas gaat het leven van Dr. Knock niet over rozen als plots één van de schuldeisers opduikt in zijn dorp. Het is maar de vraag of hij zijn geheim kan blijven verbergen voor de rest van het dorp…

Omar Sy speelt de rol van Dr. Knock, een man die begin jaren 50 niet veel geluk heeft in het leven en zich uiteindelijk ontpopt tot een geweldige dokter. Hij speelt deze rol erg overtuigend en met veel passie. Het personage van Dr. Knock staat er echt en draagt de hele film.

Hoewel ik eerst nogal argwanend stond tegenover een Frans gesproken film, viel dit mij tijdens het kijken zelfs niet op. De film speelt zich af in Frankrijk en door het gebruik van de Franse taal komt dit allemaal alleen maar beter tot zijn recht.

De film wordt beschreven als een komedie, al moet ik zeggen dat ik dit nogal een vreemde beschrijving vind. Persoonlijk vind ik dit eerder naar een roman neigen. Er zitten een paar grappige stukken in maar deze nemen zeker niet de bovenhand. De film draait vooral over een dokter die zijn leven weer op het juiste pad krijgt en zich integreert in een klein dorp.

Dr. Knock is een erg aangrijpende film die je lang bij blijft. Het personage is zo’n goedlachse, warme persoon die zijn enthousiasme uitstraalt naar de andere personages. Deze werden trouwens ook erg goed gespeeld. De kleine en grote rollen werden allemaal even mooi neergezet en zijn stuk voor stuk zeer realistisch.

De verhaallijn evalueert doorheen de film op een constante manier. Pech, geluk, liefde, verdriet,.. het wisselt zich allemaal af, maar op een rustige en realistische manier. Hoewel er ook wel enkele iets spannendere gebeurtenissen voorkomen in de film is deze verder niet echt spannend. Alle problemen worden vrij snel van de baan geveegd en er wordt ook niet te lang bij stil gestaan. Het leven gaat verder en Dr. Knock probeert daar in deze film duidelijk het beste uit te halen.

Het was voor mij de eerste keer dat ik een film zag met Omar Sy in de hoofdrol maar hij heeft mij zonder twijfel overtuigd van zijn acteerkunsten. Hij zette het personage van Dr. Knock erg krachtig neer en zorgde zo voor een topfilm die ik zonder twijfel zeker nog eens een tweede keer zou kijken.

Deze film krijgt van mij 5/5 hartjes. De film is aangenaam om op een ontspannen manier naar te kijken en als kijker mee in op te gaan. Je beleeft samen met Omar Sy de verschillende emoties en gebeurtenissen die Dr. Knock ervaart en het is door zijn geweldige acteerkunsten helemaal niet moeilijk om je in zijn personage in te leven. Voor mij is dit heel zeker een topfilm.

Recensie: Dr. Knock

Dr. Knock

1  2  3  4  5

Dr. Knock vertelt het verhaal van een gokker in de jaren 50 die zich voordoet als dokter om zo aan boord van een cruiseschip te komen en zijn schuldeisers te ontvluchten. Door op het schip goed naar mensen te luisteren weet hij zich te ontpoppen als iemand die er verstand van lijkt te hebben. Hij wint het vertrouwen van zijn 'patiënten' en dankzij de voldoening en warmte die hij van hen terugkrijgt besluit hij geneeskunde te gaan studeren. Enkele jaren later keert Knock met zijn diploma op zak terug naar Frankrijk en gaat hij in een klein dorpje grenzend aan de Zwitserse Alpen aan de slag als arts. De dorpelingen zijn argwanend naar hun nieuwe dokter maar langzaam wint hij het vertrouwen, tot zijn voormalige schuldeisers hem op het spoor komen en hem dreigen te ontmaskeren.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox