Recensie: Earth - One amazing day RECENSIE

Recensie: Earth - One amazing day

In Earth – One amazing day wordt een hele dag op onze planeet in beeld gebracht en wordt getoond hoe dag en nacht het ritme van de natuur bepalen. Dit vervolg op het alom geprezen Earth neemt de kijker opnieuw mee naar het wonderlijke dierenrijk en maakt samen met hen een reis door oerwouden, de savanne, bergen en oceanen.

De opzet van de documentaire is niet nieuw, wie kijkt wordt herinnert aan hoe fantastisch de natuur is. De beelden van de BBC roepen verwondering op. Er zitten onvoorstelbare close-ups in de film van muizen en kolibri’s, maar ook van slangen en beren.  Daarnaast bevat de film geweldige panoramashots van alle landschappen die de review passeren. Het is een feest voor het oog. De kijker ziet onder meer een panda bamboe eten, een zebraveulen ontkomen aan een aanval, bijen de strijd tegen regendruppels verliezen, een luiaard een zwempartijtje ondernemen en een walvis een dutje doen.

De rode draad doorheen Earth – One amazing day is het dagverloop en er wordt regelmatig gesprongen naar dieren uit verschillende gebieden. Verhaaltechnisch is het allemaal niet erg sterk, daarvoor is het thema te breed. Het hoppen naar de diverse dieren zorgt er wel voor dat de variatie groot is en in dit soort films gaat het vooral daarom. De kijker wil de natuur in al zijn facetten ervaren. De makers mikken wel op een gezinservaring. Hoewel er enkele spannende momenten zijn, worden er geen gruwelijkheden getoond en komen de meeste dieren er wonderwel vanaf. De vertelstem (Robert Redford nvdr.) is aangenaam en niet te betuttelend. De ervaren docu-liefhebber zal wellicht de voorkeur geven aan Sir David Attenborough, maar het is degelijk verteld en ondersteund de beelden prima.

Het geheel wordt ondersteund door muziek van Alex Heffes en meestal past die perfect bij de montage van de natuurbeelden, toch zitten er ook een paar missers in waarin de muziek net iets te bombastisch is of te hard z’n best doet om komisch te zijn.

Earth – One amazing day is goed voor anderhalf uur genieten. De natuur heeft zoveel moois te bieden en de BBC weet de kijker helemaal onder te dompelen in al die schoonheid. Aan voorganger Earth kan deze nieuwe documentaire niet tippen, ook omdat er hier en daar een gerecycleerd fragment in zit, maar dat neemt niet weg dat de film nog steeds meer dan de moeite is om te bekijken. Het advies hier kan alleen maar zijn om de kleine onvolkomenheden door de vingers te zien en de verbazing om de pracht van onze planeet te laten toeslaan.

Recensie: Earth - One amazing day

Earth: Een Onvergetelijke Dag

• Verschenen (film):

18 mei 2018
    (dvd) juni 2018

EAN 9789461875273
    Speelduur: 95:00
  • Distributeur:

BBC

Documentaire

1  2  3  4  5

Earth: Een onvergetelijke dag is het langverwachte vervolg op de geprezen BBC-documentaire Earth uit 2007. De BBC neemt je gedurende één dag mee op een onvergetelijke reis over onze planeet en brengt bijzondere dieren op een unieke manier in beeld. De nieuwste camera- en filmtechnieken staan aan de basis van verbluffende beelden. Zo ben je onder meer getuige van een babypanda op zoek naar voedsel, van een luiaard op liefdespad en van een zebrajong dat wanhopig een rivier probeert over te steken. Ga mee op een eendaagse reis vol schoonheid in dit epos dat Moeder Aarde in het zonnetje zet.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane