Recensie: 24 hours to live RECENSIE

Recensie: 24 hours to live

Vroeger, heel vroeger, werkte ik in een videotheek. Het kwam dan weleens voor dat een vriendengroep op zaterdagavond een film huurde en een afspraak maken dat je bij een bepaalde gebeurtenis in de film moet drinken. Als je dat zou doen elke keer als er iemand wordt doodgeschoten in 24 hours to live, dan zou je héél erg dronken raken.

Travis Conrad (Ethan Hawke) is gestopt met zijn werk als huurmoordenaar en probeert de moord op zijn vrouw en zoon te verwerken. Samen met een goede vriend strooit hij hun as uit in de oceaan. Hoewel het algemeen bekend is dat hij is gestopt, wordt hij nog eenmaal teruggevraagd voor een klus door geheim agentschap Red Mountain. Iemand anders heeft de klus verpest, en daarom wordt nu het zwaardere geschut ingezet. Travis weigert, maar zwicht uiteindelijk voor een exorbitant hoog geldbedrag. Hij verzamelt informatie en infiltreert in het leven van de beveiligster van het doelwit: de Chinese Interpolagente Lin. Deze dame komt daar echter al gauw achter, en schiet Travis dood. Degene die hem heeft ingehuurd, heeft echter een methode ontwikkeld waardoor je iemand voor 24 uur weer tot leven kunt brengen. Dat passen ze op Travis toe om de benodigde informatie uit hem te krijgen. Dat duurt niet lang, en dus heeft Travis daarna nog bijna 24 uur over. Als hij ontdekt wat het verhaal is achter zijn doelwit en zijn beveiligster Lin, schaart Travis zich achter hen en doet alles om hen te beschermen. Tegelijkertijd kan hij daarmee de dood van zijn vrouw en zoon wreken. Ook beland hij in een loyaliteitsconflict met zijn vroegere legermaat Jim Morrow (Paul Anderson uit Peaky Blinders).

De film speelt zich grotendeels af in Zuid-Afrika, wat een welkome afwisseling is in de wereld van de actiefilms. Ondanks dat de film originaliteit mist en redelijk voorspelbaar is, is wel te zien dat de regisseur ervaring heeft als stuntman en met het draaien van actiescenes. Deze scenes zijn in 24 hours to live goed gefilmd. Ook is het tempo van de film vlot en zakt het nergens in.

Je zou zeggen dat dit een heuse tieten-schieten-bandieten-film is, alleen de tieten ontbreken eigenlijk. Sowieso zit er, behalve het feit dat Travis rouwt om zijn overleden vrouw, geen enkele vorm van romantiek of liefde in deze film. 24 hours to live is misschien dan ook eerder voor een mannelijke doelgroep weggelegd dan voor de lezeressen van Chicklit.nl. Schieten, schieten en nog eens schieten, op allerlei soorten bandieten: dat is waar deze film om draait. En achtervolgingen, die zijn er ook in overvloed. De actiescenes vliegen je om de oren. De verhaallijn is flinterdun, maar houdt je toch geboeid genoeg om de hele film uit te kijken.

Een speciale vermelding voor de rol van Travis z’n schoonvader, gespeeld door Rutger Hauer. Hauer doet waar hij  goed in is, en komt in actie wanneer het verhaal daarom vraagt. Vooral als hij, gehuld in badjas, uiterst ontspannen even twee huurmoordenaars afschiet lijkt hij in zijn element en moet je als kijker toch even glimlachen.

Recensie: 24 hours to live

24 Hours to Live

• Verschenen (film):

18 januari 2018
    (dvd) juni 2018

EAN 9789461875518
    Speelduur: 95
  • Distributeur:

Saban Films

Spanning

1  2  3  4  5

De huurmoordenaar Travis Conrad wordt via een experiment kortstondig opnieuw tot leven gewekt voor een tijdsspanne van 24 uur. De klok tikt genadeloos voort als Travis moet samenwerken met de superspionne die verantwoordelijk was voor zijn dood. Bovendien wil hij wraak nemen op het machtige syndicaat dat zijn vrouw en kind vermoordde. Ondertussen is hij op zoek naar verlossing voor alle zonden die hij heeft begaan.

Bekijk hieronder de trailer: