Recensie: All the money in the world RECENSIE

Recensie: All the money in the world

All the money in the world vertelt het waargebeurde verhaal van de ontvoering van John Paul Getty III, ook wel Paul Getty. De grootvader van Paul is de rijke industrieel J. Paul Getty die veel geld heeft verdient in de handel van olie. Italianen kidnappen Paul Getty en proberen zo 17 miljoen te ontvangen van de rijke oliemagnaat. Helaas is J. Paul Getty een gierige man die geen losgeld wil betalen, daarom moet zijn moeder Abigail er alles aan doen om haar zoon terug te krijgen.

De film start met de ontvoering van Paul Getty en vervolgens volg je Abigail in haar strijd om geld los te krijgen bij haar ex-schoonvader. Het enige wat de rijke Getty haar echter geeft is de hulp van zijn onderhandelaar en beveiligingsman Fletcher Chace. Abigail is woedend en probeert zelf op allerlei manieren aan geld te komen.

Oorspronkelijk werd de rol van de rijke J. Paul Getty vertolkt door Kevin Spacey, maar toen deze in opspraak kwam is hij vervangen door acteur Christopher Plummer. De opnames waren eigenlijk al afgerond, maar de scènes met J. Paul Getty zijn opnieuw opgenomen. Christopher Plummer, die toch het meest bekend is door zijn rol als kapitein Von Trapp in de Sound of Music, laat in All the money in the world zien dat hij een acteur van formaat is. Hij overtuigt als ijskoude en gierige rijkaard.

Andere belangrijke rollen in de film worden vertolkt door Michelle Williams (Abigail), Mark Wahlberg (Fletcher Chace) en Charlie Plummer als de jonge Paul Getty. Vooral Michelle Williams valt op in haar rol als moeder Abigail. Williams is onder andere bekend van de films Brokeback Mountain en My week met Marilyn. In haar rol als Abigail weet zij te overtuigen als een strijdlustige moeder, die strijdt voor haar zoon en moet opboksen tegen de listen van haar gierige schoonvader. Soms is zij de wanhoop nabij, maar ze gaat door en zet alles op alles om haar zoon terug te krijgen.

De film speelt zich af in het Italië van de jaren zeventig, waarbij er veel bendes zijn die criminele praktijken verrichten. De regisseur heeft Rome en het platteland van Zuid-Italië mooi in beeld gebracht, wat een mooie achtergrond vormt voor deze film. Één van de ontvoerders wordt extra in beeld wordt gebracht, Cinquanta, hij wordt vertolkt door acteur Romain Duris. Op deze manier krijgen ook de ontvoerders een gezicht in deze film.

All the money in the world is geen spannende thriller waarbij je uitkijkt naar de afloop van de kidnapping. Maar deze film fascineert door de rollen van de strijdlustige Michelle Williams en  de gierige en ijskoude houding van J. Paul Getty. All the money in the world is een boeiende film over deze lange en bijzondere ontvoering van Paul Getty.

Recensie: All the money in the world

All The Money In The World

1  2  3  4  5

Oliemagnaat J.P. Getty (Christopher Plummer) is de rijkste man ter wereld. Wanneer in de zomer van 1973 zijn kleinzoon in Rome wordt ontvoerd door de Italiaanse maffia, eist men 17 miljoen dollar aan losgeld. De miljardair weiger echter ook maar één cent te betalen, waarna de familie het afgesneden oor van de jongen ontvangt. Wanhopig om haar zoon te redden alvorens hij verder in stukjes wordt gesneden, besluit zijn moeder Gail (Michelle Williams) om zelf te onderhandelen met de ontvoerders. Zelfs met de hulp van een ex-CIA-agent (Mark Wahlberg) zal Gail vindingrijk moeten zijn om zonder geld haar zoon te bevrijden.

Meester-cineast Ridley Scott (Alien, Blade Runner, Gladiator) tekent voor een episch kat-en-muisspel tussen de Getty-familie, de maffia en de sensatiebeluste paparazzi. Hij kan daarbijrekenen op een sterrencast, met onder anderen Michelle Williams (Shutter Island, Manchester by the Sea), Mark Wahlberg (The Departed) en Christopher Plummer (A Beautiful Mind, The Sound Of Music).