Recensie: Roman J. Israel, Esq. RECENSIE

Recensie: Roman J. Israel, Esq.

Roman J. Israel, Esq. heeft samen met zijn studiegenoot en goede vriend een advocatenkantoor waarmee ze vooral strijden voor mensenrechten in het strafrechtcircuit. Als deze vriend wegvalt door een hartaanval wordt het kantoor gesloten en wordt Israel gevraagd te komen werken voor George Pierce. Door deze grote verandering neemt hij een aantal keuzes met verstrekkende gevolgen waardoor hij steeds verder van zijn idealistische zelf lijkt te komen.

Het verhaal van Roman J. Israel, Esq. zit goed in elkaar. Alle elementen om de kijker te blijven boeien zijn aanwezig: humor, verdriet, spanning en ook wat romantiek. Deze mix zorgt ervoor dat de basis van de film, het verhaal, ijzersterk is. De personages zijn goed uitgewerkt en laten goed zien hoe bijzonder hoofdpersoon Roman J. Israel is. Zijn sociaal onhandige, net niet helemaal goed in deze wereld passende persoonlijkheid maakt hem aandoenlijk en gemakkelijk mee mee te leven. Het is duidelijk dat hij vooral goede bedoelingen heeft en de wereld een betere plek wil maken. Maar het feit dat ook hij wordt beïnvloed door geld en verliefdheid maakt hem menselijk. De hele film is rondom hem opgebouwd en vooral ondersteunend voor het verhaal van Roman J. Israel. Dit maakt het geheel overzichtelijk en aangenaam om te kijken. Soms verloopt het verhaal wat traag maar dit is niet storend. De film wordt gepromoot als thriller/drama maar neigt meer naar drama dan naar thriller. In de tweede helft komt het thrillergedeelte wel iets meer naar voren als Roman wordt bedreigd door een cliënt.

Een sterk punt van deze film is de cast. Met namen als Denzel Washington, Colin Farrell en Carmen Ejogo zijn de verwachtingen al hoog. En deze worden meer dan waar gemaakt. Complimenten voor hoe Denzel Washington Roman J. Israel heeft neergezet. De kijker ziet Roman J. Israel en niet de acteur Denzel Washington die Roman J. Israel speelt. Zijn Golden Globe nominatie voor deze rol is dan ook zeer verdiend. De sfeer van Roman J. Israel, Esq. doet wat jaren ’80 aan door de belichting en vooral ook door de kledingvoorkeuren van Roman. Dit is erg aangenaam om naar kijken en past bij het verhaal.

Alles bij elkaar is Roman J. Israel een bijzondere maar toch aangename film om te kijken. Door de combinatie van een goed verhaal gespeeld door een goede cast is het zeker de moeite waard om deze film te gaan kijken.

Recensie: Roman J. Israel, Esq.

Roman J. Israel, Esq

1  2  3  4  5

Roman J. Israel, Esq. is een thriller die zich afspeelt in het overbelaste strafrechtbankcircuit van Los Angeles. Denzel Washington is een gedreven, idealistische advocaat wiens leven plotseling wordt verstoord. Als hij door de ambitieuze advocaat George Pierce (Colin Farrell) bij diens kantoor wordt aangetrokken, begint hij een vriendschap met een jonge advocate (Carmen Ejogo) die voor gelijke rechten strijdt. Er volgt een turbulente reeks gebeurtenissen, die het activisme van Roman, dat zijn carrière definieerde, op de proef zal stellen.

Bekijk hieronder de trailer: