Recensie: Les Gardiennes RECENSIE

Recensie: Les Gardiennes

Les Gardiennes speelt zich af op het Franse platteland tijdens de Eerste Wereldoorlog. Omdat alle mannen naar het front zijn gestuurd moeten de vrouwen de boerderij draaiend houden. Francine wordt aangenomen op een boerderij als extra hulp en wordt al snel opgenomen in de familie. Totdat niet alles meer loopt zoals familiehoofd Hortense had bedacht.

De film heeft een langzaam tempo en duurt met zijn 138 minuten vrij lang. Op sommige momenten is het tempo iets te traag maar over het algemeen zorgt het vooral voor een ontspannen sfeer in de film. Ook is het passend bij de periode waarin de film speelt en de soms eentonigheid van het werk op de boerderij. Regisseur Xavier de Beauvois weet de kijker van begin tot einde te boeien wat een knappe prestatie is in een film waar er weinig spannends gebeurd. Er wordt weinig gepraat in de film maar wel heel veel non-verbaal gezegd. Het is erg knap dat op deze manier toch alles duidelijk is en de kijker met niet teveel vragen blijft zitten. Soms is de sfeer wat te ontspannen en komen de soms toch heftige gebeurtenissen, zoals het overlijden van dierbaren, niet helemaal goed over.

De cast van Les Gardiennes is één van de belangrijkste pijlers waar deze film op rust. De drie hoofdrolspeelsters Nathalie Baye (Hortense), Laura Smet (dochter Solange) en Iris Bry (Francine) dragen  de film met succes. De laatstgenoemde heeft met deze rol ook een nominatie voor beste jonge vrouwelijke talent van de Césars (de nationale filmprijs van Frankrijk) te pakken. Wat mij betreft is deze nominatie zeer verdiend en maakt haar acteerprestatie in deze film nieuwsgierig naar haar toekomstige rollen. Een naam om in de gaten te houden. Les Gardiennes is ook genomineerd voor best bewerkte script, beste kostuums en beste fotografie wat veel zegt over de kwaliteit die geleverd is met deze film. De Beauvois weet de kijker met succes terug te brengen naar het Franse platteland in 1915.

Aan het einde van Les Gardiennes kun je niet anders dan een diep respect hebben voor de vrouwen die het leven draaiende hebben gehouden tijdens de Eerste Wereldoorlog. En dat niet alleen, ze hebben ook voor vooruitgang gezorgd zodat het leven na de oorlog weer opgepakt kon worden. Deze boodschap is zeer duidelijk in Les Gardiennes en maakt van deze film een mooi eerbetoon aan de kracht van de vrouw. Het is geen film die een heel breed publiek zal aanspreken maar voor liefhebbers van geschiedenis en kostuumdrama’s is deze film zeker de moeite waard om te bekijken.

Recensie: Les Gardiennes

Gardiennes, (Les)

1  2  3  4  5

1915. Wanneer de mannen van de Paridier-boerderij vertrekken naar het oorlogsfront is het aan de overgebleven vrouwen om al het zware werk op zich te nemen. Terwijl ze alles op alles moeten zetten om te overleven, zoeken de vrouwen naar een evenwicht tussen het harde werk en de terugkomst van de soldaten. Hortense neemt een jonge vrouw aan die haar moet helpen op de boerderij. Francine denkt eindelijk een familie gevonden te hebben

Bekijk hieronder de trailer: