Recensie: Call me by your name RECENSIE

Recensie: Call me by your name

Oliver is een Amerikaanse student die in de zomer als stagiaire komt werken bij een professor in Italië. In deze zomer logeert hij in het zomerhuis van de professor, waar ook zijn familie woont. Hier ontmoet hij Elio, de professors 17-jarige zoon. Elio brengt zijn dagen lezend, muziek makend en feestend door in het stadje Crema. Als Elio en Oliver elkaar ontmoeten, raken ze verwikkeld in een passievolle en bijzondere relatie die ze allebei nooit meer zullen vergeten.

De film speelt zich af in 1983, in een ontspannen en idealistisch dorpje in Italië. Call me by your name vertelt het verhaal van een jongen en een man die allebei op hun eigen manier in aanraking komen met hun homoseksuele gevoelens. De rollen van Elio en Oliver worden perfect vertolkt door Timothée Chalamet en Armie Hammer. Ze weten de passie en de strijd die beiden jongens voelen, zo mooi te spelen dat je bijna niet zou geloven dat het niet echt is. Maar ook de bijrollen worden vertolkt door sterke acteurs, die goed meedragen aan het geheel.

De makers, waaronder regisseur Luca Guadagnino, hebben ervoor gezorgd dat de scenes in de film bijna identiek zijn aan die uit het boek. Ook de sfeer die je in het boek zo duidelijk voelt komt in de film goed over, een bepaalde zomerse rust in het platteland, met alleen de spanning tussen de jongens. Dit maakt ook het mooie contrast in de film. Het lijkt alsof er niks aan de hand is, maar in de hoofden van de jongens speelt zich van alles af. Guadagnino weet heel subtiel de innerlijke strijd van de jongens naar voren te brengen en de seksuele spanning steeds meer te vergroten.

Wat je misschien zou verwachten bij een film over homoseksualiteit in de jaren tachtig, zoals strijd met ouders van wie het niet mag en afkeurende blikken van bewoners, komt in Call me by your name niet aan bod. Ondanks dat de seksuele scenes niet uit de weg worden gegaan, heeft Guadagnino ervoor gezorgd dat deze scenes perfect bij de film passen en ze bijna ontroerend zijn. Als je erover nadenkt dat Timothée Chalamet (Elio) pas 22 jaar is en nu al op deze manier zo open en vol met passie kan acteren, kan je daar niets anders dan lof voor hebben.

Call me by your name is aan de ene kant een ontroerend drama en toch ook een heerlijke zomerse film. Je ziet hoe twee mannen langzaam de liefde voor elkaar en hun eigen geaardheid ontdekken. De film heeft steengoede acteurs en zit vol met romantische beelden. De makers hebben het voor elkaar gekregen om een onwijs goed boek, ook nog eens fantastisch op het doek te brengen. Call me by your name is zeker een aanrader om te kijken, maar houdt de zakdoekjes bij de hand, want de slotscene van Chalamet is steengoed en tranentrekkend.

Recensie: Call me by your name

Call me by your name (Blu-ray)

1  2  3  4  5

Het is de zomer van 1983 in Italië. Elio (Chalamet), een vroegrijpe 17-jarige jongen brengt zijn dagen door in de villa van zijn ouders met het transcriberen en spelen van klassieke muziek, lezen en het flirten met zijn vriendin Marzia. Op een dag arriveert Oliver (Hammer), een charmante Amerikaanse student die Elio's vader, een eminente professor, als stagiair komt helpen. Elio en Oliver ontdekken die zomer de onstuimige pracht van een ontwakend verlangen dat hun leven voorgoed zal veranderen.