Recensie: God's own country RECENSIE

Recensie: God’s own country

Na de beroerte van zijn vader runt Johny Saxby de familieboerderij. Hij werkt hard en woont samen met zijn norse vader en oma op de boerderij. Om te ontsnappen aan het dagelijks leven drinkt Johny veel en heeft hij in zijn veewagen one night stands met onbekende jongens. Wanneer de Roemeense seizoenarbeider Gheorghe Johny komt helpen bij het lammeren van de schapen stelt Johny zich in eerste instantie stug en onvriendelijk op. Maar Gheorghe heeft een goede invloed op Johny en langzaam ontdooit de jongen en gaat hij Gheorghe steeds meer waarderen.

Het verhaal van God’s own country speelt zich af tegen het weidse en open landschap van West-Yorkshire, waar de  boerderij van de familie Saxby ligt. Regisseur en scenarist Francis Lee groeide op in de ruige heuvels van West-Yorkshire (Noord-Engeland) en zijn liefde voor het landschap zie je terug in de film. Het landschap wordt mooi in beeld gebracht en vormt een prachtig, woeste en pure achtergrond voor het verhaal. Helaas is niet alles zo open als het landschap, want de liefde tussen Johny en Gheorghe wordt niet geaccepteerd door - met name - de mannen uit het dorp. Dit helpt niet mee in de toch al moeizame totstandkoming van de liefde tussen de twee mannen.

Hoofdpersonages Johny en Gheorghe zijn intrigerend en boeiend. Johny (gespeeld door Josh O’Connor) is een eenling, die gehard is door het leven op de boerderij. Lange tijd heeft hij het alleen moeten zien te rooien op het boerenbedrijf met de verzorging van al het vee op de boerderij. Ook thuis met zijn norse vader en zeurende oma heeft hij geen prettig thuis. Lange tijd heeft hij alles opgekropt met als enige uitlaatkleppen drank en seks. Uiteindelijk verandert hij langzaam en durft hij zich toch over te geven aan zijn liefde voor Gheorghe (gespeeld door Alec Secareanu). Gheorghe is milder en heeft meer levenservaring dan Johny, waardoor hij hem kan helpen weer van het leven te gaan houden. Naast geliefde is Gheorghe ook een goede vriend voor Johny. De acteurs die de mannen vertolken brengen de personages tot leven en geven een realistische en geloofwaardige weergave van twee mannen die langzaam nader tot elkaar komen.

Om het verhaal van Johny en Gheorghe te vertellen is in de film niet alleen gebruik gemaakt van het spel van de personages, maar de regisseur van God’s own country maakt ook gebruik van muziek en geluiden. Hij schept een ruige sfeer door het gebruik van harde geluiden, zoals een quad, hekken die kletteren, de hoeven van het vee en de klep die vervolgens achter de dieren wordt dichtgesmeten. Uit al deze beelden blijkt een soort ruigheid die een ambiance schept die past bij het leven van Johny en een toepasselijk achtergrond vorm bij dit verhaal.

God’s own country draait om een opbloeiende mannenliefde in een wereld die hier niet voor openstaat. Het is een indrukwekkende film, met boeiende karakters, tegen de ruige achtergrond van West-Yorkshire.

Recensie: God’s own country

God's Own Country

1  2  3  4  5

Johnny werkt van ‘s morgens tot laat ‘s avonds op de boerderij van zijn ouders, verscholen in de mistige landschappen van Yorkshire. Hij probeert zijn frustraties weg te drinken in de lokale pub, hij beleeft er sexuele avonturen die nergens toe leiden. Als een Roemeense seizoenarbeider voor enkele weken op de boerderij komt werken, voelt Johnny allerlei ongekende emoties. Een intense relatie begint en zal Johnny’s leven voorgoed veranderen.

Bekijk hieronder de trailer: