Recensie: Gotti RECENSIE

Recensie: Gotti

Gotti vertelt het waargebeurde verhaal over John Gotti, een crimineel uit New York met honderden misdaden op zijn kerfstok. De film geeft het grootste deel van zijn leven weer: van het moment dat hij zijn eerste moord pleegt tot het moment waarop hij in de gevangenis overlijdt terwijl hij een levenslange straf uitzit. Niet alleen zijn misstanden worden in de film getoond, maar Gotti wordt ook weergegeven als familieman.

Gotti zit eigenlijk vrij slecht in elkaar. De manier waarop de film gemonteerd is, is niet altijd logisch of even makkelijk om te volgen. Zo verandert het kapsel van Gotti verscheidene keren, wat zal suggereren dat de desbetreffende gebeurtenis zich in een andere tijd afspeelt, maar een verbondenheid tussen de scènes werd niet overgebracht. Het leek net alsof het een losstaande gebeurtenis was en dit soort tijdsprongen leken geen connectie te hebben met eerder getoonde scènes. Hoewel personage John Gotti natuurlijk altijd te zien was en het draaide om wat hij nu weer in zijn mars had, voelde het niet verbonden met elkaar. Waarom die ene scène?

Toch was de film wel enigszins vermakelijk. Gotti draait niet alleen maar om de misdaden van een van de grootste Amerikaanse misdadigers, die uiteindelijk een vijf keer levenslange straf moest uitzitten, maar het vertelt ook hoe Gotti, die ook wel Teflon Don werd genoemd, was als familieman. Hij had vijf kinderen en een vrouw van wie hij hield en dat geeft de film ook weer. Bovendien had Gotti veel fans die hem zagen als een soort held. Wanneer hij wordt veroordeeld tot zijn gevangenisstraf zorgt dat voor veel onbegrip, ondanks dat er zoveel bewijs was dat aantoont wat voor crimineel Gotti is.

Wat er ook goed is aan de film? Het acteerwerk. John Travolta is een geloofwaardige Gotti en je denkt geen een keer aan een ander karakter die de acteur eerder vertolkte. Ook Kelly Preston die de vrouw van Gotti speelde (en in het echt ook is getrouwd met John Travolta) zette een goede prestatie neer. Maar ondanks hun goede prestatie, leidde het vage script en monteerwerk erg af van hun prestaties.

Hoewel de cast van Gotti meer dan prima is, is de film erg rommelig. Gotti lijkt een bij elkaar geraapt zootje van onsamenhangende scènes, waardoor het soms lastig en niet prettig is om te volgen.

Recensie: Gotti

Gotti

• Verschenen (film):

27 juli 2018
    (dvd) juli 2018

EAN 8719372006665
    Speelduur: 110:00
  • Distributeur:

Dutch Filmworks
  • Cast:

• Regisseur:

Crime

1  2  3  4  5

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de familie Gotti. John Gotti was hoofd van de maffiafamilie Gambino, die in zijn tijd de grootste en machtigste misdaadorganisatie van het land was. Bekend als de ''Dapper Don'' maakte John's flamboyante en uitgesproken persoonlijkheid hem tot een van de meeste bekende gangsters van de 20e eeuw. Hij overleed in 2002 aan de gevolgen van kanker terwijl hij een levenslange gevangenisstraf uitzat.''