Recensie: Thoroughbreds RECENSIE

Recensie: Thoroughbreds

De film Thoroughbreds gaat over jeugdvriendinnen Lily en Amanda die na jaren weer met elkaar in contact komen. Lily is opgegroeid tot een rijke jongedame die naar een kostschool gaat, terwijl Amanda juist een buitenbeentje is. De vriendinnen zijn uit elkaar gegroeid maar komen weer nader tot elkaar wanneer ze plannen smeden om de stiefvader van Lily te vermoorden. Ze halen het slechtste in elkaar naar boven met alle gevolgen van dien.

Thoroughbreds is een bijzondere film die je pas echt kan waarderen als je er rustig voor gaat zitten en met aandacht de film gaat bekijken. De film begint met Amanda die aankomt bij het huis van Lily. We zien haar voor het huis staan en vervolgens zien we hoe ze binnen in het huis langzaam alles aan het bekijken is. Zo loopt ze langs een foto van een lachende Lily. Ze kijkt naar de foto, vervolgens naar de spiegel en imiteert de lach, om vervolgens weer stoïcijns voor zich uit te kijken. Dit laat meteen al zien dat Amanda anders is dan andere meiden van haar leeftijd. Ze vervolgt haar weg door het huis, dit alles in een shot gefilmd door de camera.

Al snel leren we dat Amanda niet in staat is om gevoelens te voelen. Zo zegt ze dat ze zich wel moe voelt en honger heeft, maar daar houdt het bij op. Dit zorgt voor een bijzonder en intrigerend personage. Een aantal scènes bevatten hierdoor ook echte humor, door de manier waarop Amanda met bepaalde situaties omgaat. Een knappe acteerprestatie van Anya Taylor-Joy, die je kan kennen van de film Ready Player One. Anya Taylor-Joy weet namelijk, ondanks dat Amanda geen gevoelens heeft, haar toch tot een sympathiek personage te maken.

De film gaat op een rustig tempo verder, maar wordt nergens saai. Thoroughbreds duurt uiteindelijk ook maar een kleine anderhalf uur wat een perfecte speeltijd is voor dit verhaal. Langzaamaan ontvouwt het verhaal zich voor de ogen van de kijker en wanneer je eenmaal in het verhaal zit laat het niet meer los. Verwacht geen spectaculaire gebeurtenissen, integendeel! De film laat veel interpretatie voor de kijker over. Zo worden belangrijke scènes niet in beeld laten zien, maar alleen in geluid, terwijl de camera zich ergens anders op focust. Aan de kijker is het de taak om zelf in te vullen wat er zich heeft afgespeeld.

Thorougbreds is een bijzonder film met een sterk einde. Na het uitzetten van de film zul je als kijker nog een tijd nadenken over het einde van de film. De sterke acteerprestaties, samen met het intrigerende verhaal en mooie camerawerk hebben ervoor gezorgd dat Thoroughbreds een bijzondere film geworden is.

Recensie: Thoroughbreds

Thoroughbreds

1  2  3  4  5

Na jarenlang uit elkaar te zijn gegroeid blazen twee tienermeisjes in een buitenwijk van Connecticut nieuw leven in hun onwaarschijnlijke vriendschap. Daarbij leren ze dat niemand van de twee is wie ze lijkt te zijn.  Een mogelijke oplossing voor hun beider problemen zou weleens moord kunnen zijn.

Bekijk hieronder de trailer: