Recensie: Paradise RECENSIE

Recensie: Paradise

Paradise is een film over drie heel verschillende mensen in de Tweede Wereldoorlog wiens levens elkaar raken. Olga is een Russische aristocrate die in het verzet zit, Jules de Franse politie-inspecteur die haar hiervoor oppakt en Helmut de Duitse SS-officier die ze tegenkomt in het kamp.

Paradise verwijst naar de Germaanse visie op het paradijs dat ze willen creëren. Dat deze visie niet voor iedereen het paradijs betekent wordt in deze film nogmaals benadrukt. Er zijn al vele films over de Tweede Wereldoorlog gemaakt maar dit thema lijkt een bijna onuitputtelijke bron voor films te zijn. Zoals ook blijkt uit Paradise welke geen moment verveeld. Het is knap hoe maker Andrei Konchalovsky de visies van verschillende kanten weet te belichten zonder de menselijkheid weg te halen bij de personages. Zo laat hij bij Jules ook de band met zijn zoon zien naast zijn werk als politie-inspecteur en nazi-collaborateur. Ook bij Olga en Helmut wordt heel duidelijk dat de oorlog hen tegelijkertijd samenbrengt en ook weer niet samen laat zijn.

Door de manier waarop het verhaal van Paradise vertelt wordt maakt dat je meer te weten komt over de beweegredenen van de personages. Door de film heen zijn er veel scenes waarin ze hun verhaal toelichten. Alsof ze een soort verantwoording moeten afleggen of verhoort worden. Aan het einde van de film wordt duidelijk aan wie ze verantwoording afleggen. Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal en is zeker van toegevoegde waarde voor de film.

De cast weet het verhaal op zeer overtuigende wijze neer te zetten. Julia Vysotskaya speelt Olga op zeer overtuigende wijze. Haar personage laat in de film zeer veel verschillende kanten zien die Vysotskaya op zeer geloofwaardige wijze neerzet. Christian Clauss is Helmut en Philippe Duquesne is Jules, beiden lijken gemaakt voor de rol die ze spelen. Door zijn keuze van een zeer internationale cast heeft Konchalovsky ook meteen een zeer waarheidsgetrouwe cast neergezet. Alle acteurs zijn in hun eigen land redelijk bekend maar daarbuiten vrijwel niet. De regisseur wordt geroemd door zijn veelzijdigheid en lijkt dit ook te waarderen in de acteurs waarmee hij werkt. Allemaal zijn ze actief op verschillende gebieden als films, series, theater maar ook prestentatiewerk.

Konchalovsky heeft met Paradise een Zilveren Leeuw gewonnen op het filmfestival van Venetië voor beste regie. Dit zegt veel over de kwaliteit van de film. Alles bij elkaar is Paradise een verrassende, goed in elkaar zittende film die de kijker weet te raken. Zeker een aanrader voor liefhebbers van filmhuisfilms.

Recensie: Paradise

Paradise

1  2  3  4  5

Paradise vertelt het aangrijpende verhaal van drie individuen, Olga, Jules en Helmut, wier paden elkaar kruisen tijdens WOII. De Russische aristocrate Olga is lid van het Franse verzet en wordt gearresteerd door de Nazi's omdat ze Joodse kinderen heeft helpen onderduiken in Parijs. In de gevangenis ontmoet ze Jules, een Frans politie-inspecteur en nazi-collaborateur die haar zaak moet onderzoeken. Jules is gecharmeerd van de mooie Olga en biedt haar een lichtere straf aan in ruil voor seksuele gunsten. Olga gaat akkoord, ze wil alles doen om onder vervolging uit te komen. Haar hoop op vrijheid vervaagt echter in rap tempo als de gebeurtenissen een onverwachte draai nemen. Ze wordt naar een concentratiekamp overgebracht en haar leven wordt een Hel in de Germaanse visie op het Paradijs. Tot haar verrassing ontmoet ze daar Helmut, nu een hoog SS-officier, die ze nog kent uit vrolijker tijden. De vlam tussen hen laait weer op, maar wat hen wacht is een onvermijdelijk destructieve en verwrongen relatie. Helmut is voornemens Olga te redden, en biedt haar een ontsnappingsmogelijkheid. Intussen begint het einde van het nazi-tijdperk zich af te tekenen en Olga's ideeën over het Paradijs veranderen onherroepelijk.
    Gefilmd in scherp zwart-wit, praten/biechten de personages voor de camera, en weeft Konchalovsky een verhaal dat verschillende kanten, en ideologieën van de genocide behandelt. Een krachtige parabel over het wezenlijke, menselijke verlangen te overleven.

Bekijk hieronder de trailer: