Recensie: Baba Yega the movie RECENSIE

Recensie: Baba Yega The Movie

In Baba Yega The Movie gaan vier Baba Yega’s op zoek naar hun vijfde lid dat op Aarde is neergestort. In hun zoektocht raken ze betrokken in de strijd tegen de kwaadaardige Cordelia Zen. Ook Alima en haar broertje Noah komen in aanraking met de Baba’s en sluiten vriendschap met ze.

Het is lastig om één oordeel over deze film te geven. Het ligt er namelijk maar net aan waar de filmmakers zich op hebben gericht. Als de film echt bedoeld is om ook volwassen kijkers te vermaken is het oordeel matig. Is het echter echt bedoeld als kinderfilm zitten er zeker een aantal elementen in die gewaardeerd zullen worden. Voor deze recensie ga ik uit van het laatste.

Het verhaal van Baba Yega The Movie is niet heel spannend en vernieuwend. Toch bevat het veel elementen die kinderen zal aanspreken. Een mysterieus personage (de baba’s), grappige en wat dommige slechteriken en een kind wat net een levensingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt. En natuurlijk niet te vergeten: aan het einde komt alles goed. Er zijn veel flauwe grappen te bekennen waar slechts een enkeling de humor van zal inzien. Er zitten wel een aantal leuke dansmomenten in maar het is duidelijk dat er moeite is gedaan om deze in de film te schrijven en dit komt het verhaal niet ten goede. Ook lijken bepaalde scenes geschreven om voldoende productplaatsing aan bod te laten komen wat zeer storend is. De special effects die gebruikt worden doen zeer ouderwets aan wat dan weer wel past bij de gehele sfeer van de film. Ook de gebruikte auto’s en uniformen van de politieagenten doen zeer ouderwets aan. Alima en haar gezin zijn dan weer wel modern gekleed wat voor een stijlclash zorgt.

Ook het acteerwerk van de cast is wisselend te noemen. Complimenten voor Adja Fassa die Alima speelt. Ze weet op zeer geloofwaardige wijze haar rol als recent doof geworden meisje neer te zetten. Ook Sven van der Linden die haar broertje Noah speelt verdiend alle complimenten voor zijn natuurlijke acteerwerk. Van de rest van de hoofdpersonages is het acteerwerk niet heel spectaculair te noemen.

Alles bij elkaar is Baba Yega The Movie niet het succes dat de makers waarschijnlijk voor ogen hadden. Een winnend concept voor Belgiums Got Talent is duidelijk geen garantie voor een goed filmconcept. Niet slecht genoeg voor een onvoldoende maar ook zeker geen must see film.

Recensie: Baba Yega The Movie

Baba Yega

1  2  3  4  5

Vijf ruimtewezens (Baba Yega) komen met hun ruimteschip in de problemen en één van hen stort neer op Aarde. Tijdens de zoektocht naar deze verloren Baba, raken de vier andere Baba's betrokken in een strijd tegen de kwaadaardige Cordelia Zen. Samen met haar helper Grieg ontvoert Cordelia "jeugdig gespuis", alle kinderen die ook maar een beetje ondeugend zijn.

De verloren Baba komt ondertussen in contact met Alima, een jong meisje dat recent doof geworden is, en haar broer Noah. Ook zij krijgen het aan de stok met de geheime organisatie van Cordelia.

Bekijk hieronder de trailer: