Recensie: Mary Magdalene RECENSIE

Recensie: Mary Magdalene

De film Mary Magdalene gaat over Maria Magdalena die in de tijd van Jezus leefde en een trouwe volgeling van hem was. Wanneer Jezus door haar dorp trekt, wordt ze zo aangetrokken door zijn verhalen dat ze haar familie verlaat en met hem mee naar Jeruzalem gaat. In de film volg je haar reis met Jezus naar Jeruzalem tot zijn dood en wederopstanding.

In het begin van de film draait het echt om Maria Magdalena. Ze heeft een hechte familie met wie ze in één huis woont. Maria is een eigenzinnige vrouw die niet wil trouwen met de man die haar vader en broers hebben uitgezocht. Tegen de wil van haar vader en broers in verlaat ze haar familie en gaat Jezus volgen. Maria wordt gespeeld door Rooney Maria, een knappe actrice die de rol van Maria Magdalena realistisch vertolkt. Wanneer ze Jezus heeft horen spreken, raakt ze gefascineerd door hem en reist ze met Jezus en zijn discipelen mee. Vanaf de eerste blik die Jezus en Maria met elkaar uitwisselen is de chemie tussen hen zichtbaar en dat maakt de film Mary Magdalene aantrekkelijk om naar te kijken. De chemie wordt verklaard door het feit dat de acteurs (Rooney Mara en Joaquin Phoenix, die de rol van Jezus vertolkt) in het echte leven een relatie hebben.

Maria Magdalena en Jezus hebben in de film een bijzonder spirituele band en Maria wordt Jezus belangrijkste vertrouwelinge. Ze voeren gesprekken over het geloof en het offer dat de Messias moet brengen voor de mensheid. Daarnaast spreekt Jezus veel over het Koninkrijk dat zal komen. Dat Maria nu naar de eerste plek geschoven is zorgt soms voor wrijving in de groep discipelen. Met name Petrus heeft bepaalde ideeën en vindt het lastig dat een vrouw nu zijn plek inneemt.

Waar Rooney Mara grote indruk maakt als Maria Magdalena en de chemie tussen Mara en Phoenix ook geslaagd is, is de vertolking van Jezus door Phoenix minder geslaagd. Hij geeft Jezus een wat agressieve en verwilderde uitstraling, terwijl een vredige en menslievende Jezus beter had gepast.

Het verhaal speelt zich oorspronkelijk af in Israël, maar de film is opgenomen in Zuid-Italië. Als kijker heb je dit niet door (tenzij je Israël misschien bezocht hebt), maar de woeste omgeving doet er uitzien alsof het zich in Israël afspeelt. De regisseur heeft wat prachtige shots in de film gestopt waarbij de omgeving mooi in beeld is gebracht.

Gedurende de film krijgt het verhaal van Jezus een steeds grotere rol en verdwijnt Maria Magdalena meer naar de achtergrond. In het laatste deel van de film hebben de schrijvers van de film veel van het bijbelverhaal van Jezus willen vertellen. Het tempo ligt hier erg hoog, waardoor het wat lastiger te volgen wordt. Dit doet afbreuk aan de film, in het begin wordt er veel meer tijd genomen en dan is het veel prettiger kijken.

Ondanks enkele minpunten is Mary Magdalene een mooie film. Het is boeiend om het verhaal van Jezus vanuit het perspectief van een vrouw te zien, die in de geschiedenis toch verschillend is erkend. Lange tijd heeft zij te boek gestaan als prostituee, maar in 2016 heeft het Vaticaan eindelijk erkend dat zij een apostel van Jezus was en is haar naam gezuiverd. Maria Magdalena was een niet-traditionele vrouw, omdat zij niet getrouwd was, maar Jezus wilde volgen.

Recensie: Mary Magdalene

Mary Magdalene

1  2  3  4  5

Mary Magdalene is het originele verhaal over een van de meest omstreden en fascinerende figuren uit de Bijbel. In deze biopic zien we hoe de jonge vrouw Maria Magdalena (Rooney Mara, The Girl with the Dragon Tattoo, Carol) probeert een nieuwe wending te geven aan haar leven. Zij voelt zich onderdrukt door de heersende elite en besluit zich tegen de wil van haar conservatieve familie in aan te sluiten bij een groep mensen onder leiding van de charismatische Jezus van Nazareth (Joaquin Phoenix, Walk the Line, Gladiator, Her).

Ze voelt zich als snel op haar gemak bij Jezus en zijn volgelingen en speelt ze een belangrijke rol binnen de groep tijdens een reis die naar Jerusalem leidt.

Het scenario is afkomstig van Helen Edmundson en Philippa Goslett. Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) is te zien als Petrus en Tahar Rahim (Un Prophète) speelt Judas.

Van de producenten van The King's Speech.