Recensie: The child in time RECENSIE

Recensie: The Child in Time

Ian McEwan staat bekend als één van de grootste schrijvers van de moderne tijd. Verschillende van zijn boeken werden de jongste jaren verfilmd en werden grote successen, denk maar aan Atonement. Verwonderlijk is dat The Child in Time, een roman uit 1987, pas nu werd verfilmd. En misschien toch ook weer niet: het was dan ook een huzarenstuk om het moeilijke boek in een film van 90 minuten te framen. Regisseur Julian Farino slaagde erin, met dank aan de fantastische vertolkingen van golden boy Benedict Cumberbatch en Kelly MacDonald.

De openingsscenes van de film zijn een absolute uitdaging voor de kijker die geslingerd wordt tussen heden en verleden. Het sublieme begin van de film wordt versterkt door de soundtrack: opzwepend en luid achtergrondgeluid voor de ‘echte’ wereld, stille en langzame pianotoetsen voor de wereld waarin hoofdpersonage Stephen Lewis zich bevindt. Langzaamaan leren we de ware toedracht van het verhaal: kinderboekenschrijver Stephen Lewis gaat naar de supermarkt met zijn vierjarig dochtertje Kate. Van het ene op het andere moment, terwijl hij afrekent aan de kassa, is ze verdwenen. Een herkenbaar gevoel voor veel ouders: de plotse angst en het schuldgevoel, maar meestal vind je het kind terug om de hoek, bij de snoep of het speelgoed. In dit verhaal is Kate echt verdwenen. Het volgende moment zien we Stephen in een politieauto naar huis gebracht en het nieuws vertellen aan zijn vrouw Julie, de uitstekend acterende Kelly MacDonald. Wat volgt is het relaas van een afbrokkelend huwelijk en de constante pijn over het verloren kind. De regisseur laat het gegeven rustig voortkabbelen en focust op de gevoelens: hoe moet of kan je verder met je leven in zo’n situatie? Stephen laat het idee niet los dat hij Kate zal terugvinden, en iedere keer wordt de hoop onverbiddelijk de kop ingedrukt en slaan de wanhoop en het verdriet genadeloos en veel harder weer toe. Julie verlaat Stephen en tracht een nieuw leven op te bouwen. De zoektocht naar het kind of het verliezen van het kind wordt ook nog symbolisch versterkt in de zijsprong van het verhaal. Charles Drake, Stephens beste vriend, heeft een belangrijke job in regeringskringen. Hij is het leven van hard werken zo moe en trekt zich terug met zijn vrouw op het platteland. Daar beleeft hij letterlijk zijn tweede jeugd: bouwt hutten in het bos, speelt verstoppertje, oorlogje… Maar dit gedrag is natuurlijk niet normaal en Charles Drake eindigt dan ook tragisch. De hulpeloze Stephen probeert bij zijn zinnen te blijven: steeds krijgen we die afwisseling van de opgejaagde, gepijnigde uitdrukking tegenover de bijna verlamde, gevoelloze blik. De vele close-ups van Cumberbatch’ gezicht brengen dit duidelijk naar voor, versterkt door de afwisseling in muziek.

Farino slaagt erin om The Child in Time zeer aangrijpend op het grote scherm te brengen. Hij blijft niet helemaal trouw aan het originele boek, maar dat is geen probleem voor wie het niet gelezen heeft. The Child in Time staat symbool voor de eerlijkheid en puurheid waarmee we worden geboren en die we ook weer kwijt geraken. De vertolkingen van Kelly MacDonald en Benedict Cumberbatch zijn uitmuntend. Hun emoties als ouders van het verloren kind zijn zeer geloofwaardig en echt. Deze trage, maar gevoelige film raakt je als ouder tot in het diepste van je ziel.

Recensie: The Child in Time

The Child in Time

1  2  3  4  5

Stephen Lewis is een succesvol auteur van kinderboeken. Op een dag wordt hij in de supermarkt geconfronteerd met het ondenkbare: zijn dochtertje Katie wordt ontvoerd. Samen met zijn vrouw Julie moet hij omgaan met het verlies dat hen beiden steeds meer opslokt. Hoewel hun onderlinge relatie tot bepaalde hoogte goed blijft, strandt het huwelijk uiteindelijk toch en gaan ze ieder hun eigen weg. Maar na een lange tijd zoeken ze elkaar weer op en lijkt er tot hun grote verrassing weer licht aan de horizon te gloren.