Recensie: Une saison en france RECENSIE

Recensie: Une saison en france

Une saison en France vertelt het verhaal van Abbas en Etienne, die gevlucht zijn vanwege de oorlog in de Centraal-Afrikaanse Republiek. Abbas is weduwnaar en heeft twee jonge kinderen die hij een zo normaal mogelijk leven probeert te geven.

In de Centraal-Afrikaanse Republiek hadden Abbas en Etienne beide een goede baan als leraar, maar in Frankrijk moeten ze het doen met simpele baantjes. Ze zijn in afwachting van de asielprocedure die erg traag verloopt.

In het begin van de film lijken Abbas en Etienne het best voor elkaar te hebben. Ze zien er netjes uit, hebben een baan, vriendin en een huis. Toch kom je er snel achter dat de situatie minder rooskleurig is. Etienne heeft een pak voor zijn werk, maar woont in een zelfgemaakte hut onder een brug. Abbas heeft geen vast huis voor hem en zijn kinderen, elke keer is het tijdelijk en moet hij zijn kinderen weer teleurstellen met een verhuizing.

In de film wordt de rol van Abbas gespeeld door Eriq Ebouaney. De acteur zet Abbas geloofwaardig neer. Je ziet zijn verdriet om het verlies van zijn vrouw en zijn frustratie vanwege de trage asielprocedure. Hij heeft een vermoeide blik en het verdriet is in zijn ogen te lezen. Zijn frustratie uit zich bijvoorbeeld door het in elkaar trappen van fruit. Aan de andere kant probeert Abbas ook lol te maken met zijn kinderen en hen een zo normaal mogelijk leven te bieden. Deze tegenovergestelde emoties weet Ebouaney realistisch neer te zetten. Ook de andere acteurs spelen hun rol overtuigend, zoals Bibi Tanga, die de rol van Etienne vertolkt. Hij heeft heel veel moeite met de asielprocedure en de houding van de Fransen tegen de asielzoekers.

Regisseur Mahamet-Saleh Haroun weet vooral de frustratie van Abbas en Etienne over te brengen. Als kijker neem je dit over en je leeft intens met ze mee. Het is frustrerend om te zien wat voor leven Abbas en zijn kinderen moeten leiden in afwachting van de asielprocedure. De kinderen van Abbas zijn lief en hopen op een huis met een eigen kamer. Het is hartverscheurend om te zien hoe ze toch regelmatig, met hun weinige spullen moeten verhuizen.

Une saison en France zet je aan het denken over dit heftige thema: asielzoekers. Hoe vangen wij hen als land op? Maar ook hoe je persoonlijk over asielzoekers denkt en met hen omgaat. De asielprocedures duren vaak erg lang en de mensen worden vaak ingezet voor simpele banen voor een veel te laag loon. Door het verhaal van Abbas en zijn kinderen word je aan het denken gezet.

Er zit veel triestigheid in deze film, maar gelukkig bevat de film ook mooie momenten. De vriendin van Abbas, Carole (gespeeld door Sandrine Bonnaire), probeert het gezin op te vrolijken en dit zorgt voor enkele mooie, intieme momenten, zoals het vieren van een verjaardag en een renwedstrijdje door de straten.

Une saison en France is een indrukwekkende film over een gezin dat op zoek is naar een thuis. Het is geen film met een happy end, maar een film die ontroert en je aan het denken zet.

Recensie: Une saison en france

Une Saison En France

• Verschenen (film):

7 augustus 2018
    (dvd) augustus 2018

EAN 5425037940931
    Speelduur: 97:00
  • Distributeur:

Imagine
  • Cast:

• Regisseur:

Drama

1  2  3  4  5

Abbas, een alleenstaande vader, is met zijn twee kinderen het geweld in de Centraal-Afrikaanse Republiek ontvlucht om in Frankrijk een nieuw bestaan op te bouwen. In zijn thuisland had hij een gerespecteerde baan als docent Frans. Die goede reputatie is hij in Frankrijk op slag kwijt. Ondanks zijn trauma's doet Abbas er alles aan om voor zijn gezin te zorgen. Dat lukt echter moeizaam met slecht betaalde baantjes en zonder vaste woonplek. Steeds komen ze weer op straat te staan. Hij wordt verliefd op een Franse vrouw die hem en zijn kinderen onderdak aanbiedt. Zijn ze nu eindelijk veilig?