Recensie: Outlander seizoen 3 RECENSIE

Recensie: Outlander seizoen 3

In het derde seizoen van Outlander draait alles om tijd en timing. Timing is sowieso cruciaal in de liefde. Je weet immers nooit wanneer je je soulmate tegen het lijf loopt; het zou zomaar kunnen dat je, bijvoorbeeld doordat je ’s ochtends nog twee minuten langer in je bed blijft liggen en daardoor de bus mist, de liefde van je leven misloopt die toevallig wel in de desbetreffende bus zat. Met deze gedachte in je achterhoofd is het extra bijzonder dat Jamie en Claire ook in dit nieuwe seizoen weer alles op alles zetten om elkaar te vinden. Het verhaal gaat verder waar seizoen twee eindigde. Nou ja, soort van, want het verhaal splitst zich eigenlijk in twee; een deel over Jamie’s leven in de 18e eeuw, en een deel over Claire’s leven in de tweede helft van de 20e eeuw. Natuurlijk zien we Jamie en Claire het liefst samen, maar deze scheiding geeft het verhaal een interessante wending. Want de tijd staat niet stil, en het is nog maar de vraag of Jamie en Claire, na zo veel tijd en na alles wat ze los van elkaar meemaken, nog dezelfde diepe band zullen hebben als voorheen.

De focus ligt dit seizoen dus meer op de ontwikkeling van Claire en Jamie los van elkaar en bevat minder romantiek dan we gewend zijn uit de vorige twee seizoenen. Desalniettemin is het een ontzettend spannend seizoen dat uitnodigt tot schaamteloze binge-watch sessies. En natuurlijk is het ook super leuk om alle bekende personages weer te zien schitteren op het scherm! De kracht van Outlander is dat de serie zo veel verschillende genres succesvol weet te combineren; drama, oorlog, romantiek, fantasy, politiek en hier en daar een vleugje komedie om een beetje lucht in het geheel te brengen en de juiste balans te bewaren. De ultieme vraag die tijdens het kijken van dit seizoen door je hoofd spookt is ‘zullen Jamie en Claire weer herenigd worden?’

Fans van Diana Gabaldon’s boeken zullen het antwoord wellicht al weten, maar zelfs dan zul je zeker genieten van dit nieuwe seizoen van Outlander! Het gaat in dit seizoen namelijk niet per se om de uitkomst, maar om de weg die de personages af moeten leggen, en de wegen die Claire en Jamie los van elkaar moeten bewandelen zijn zeker niet vrij van hindernissen!

Al met al is het derde seizoen van Outlander een stuk volwassener dan de eerste twee seizoenen, maar het is hoe dan ook een seizoen om van te smullen! Dus plan maar een paar dagen vrij in je agenda en sla een flinke voorraad popcorn en ander snackvoer in, want Outlander seizoen 3 wil je gegarandeerd in één ruk uitkijken!

Recensie: Outlander seizoen 3

Outlander - Seizoen 3

1  2  3  4  5

Het derde seizoen van Outlander begint nadat Claire door de stenen terugreist naar haar leven in 1948. Ze is nu zwanger en worstelt met de gevolgen van haar plotselinge terugkeer bij haar eerste man Frank. In de 18e eeuw lijdt Jamie door de nasleep van de slag om Culloden en het verlies van Claire. Als de jaren voorbijgaan, proberen zowel Jamie als Claire een leven gescheiden van elkaar op te bouwen, elk gekweld door de herinnering aan hun verloren liefde. Gescheiden door eeuwen en continenten moeten Claire en Jamie de weg naar elkaar terugvinden. Zoals altijd wachten er problemen, mysterie en avontuur op hen en blijft de vraag: als ze elkaar terugvinden, zullen ze dan nog dezelfde mensen zijn die afscheid van elkaar namen bij de stenen al die jaren eerder?