Recensie: A quiet place RECENSIE

Recensie: A quiet place

In A quiet place is de wereld overvallen door monsters die afgaan op geluid. Als je ook maar 1 geluid maakt vallen de monsters je aan en doden ze je. In de film volgen we een gezin die probeert te overleven nu deze monsters op de aarde leven. Door gebarentaal te gebruiken in plaats van te praten kunnen ze toch met elkaar communiceren zonder geluid te maken. De ouders, Evelyn en Lee, proberen hun kinderen koste wat het kost te beschermen en proberen een manier te vinden om de wezens te slim af te zijn.

Het concept van A quiet place is erg sterk en heel uniek. Niet eerder heb ik een film gezien waarbij het maken van geluid dodelijk kan zijn. Dit gegeven zorgt meteen voor een spannende onderlaag in de film. Je merkt dat je af en toe je adem inhoudt omdat je bijna bang bent dat de personages op je scherm een geluid gaan maken. De film speelt dan ook veel met het geluid. Met name de stilte die een groot deel van de film “te horen” is, werkt erg beklemmend en is bijna oorverdovend. Doordat een groot deel van de film zo stil is komt elk geluid dat wél gemaakt wordt extra hard binnen bij de kijker. Hiermee laat de film zien dat het weglaten van muziek en geluid even spannend kan zijn als wanneer het wel gebruikt wordt.

Ondanks dat ik bovenstaande erg goed uitgewerkt vond, heb ik wel een aantal minpuntjes bij deze film. Zo zien we al in het begin van de film dat de moeder zwanger is. Echter zijn de wezens al 472 dagen op aarde en is ze dus zwanger geraakt in deze periode. Dit vond ik voor een gezin die zo slim is in overleven wel erg dom en ook een beetje ongeloofwaardig. Daarnaast doet het gezin er alles aan om geen geluid te maken. Zo gebruiken ze gebarentaal en lopen ze op blote voeten. Maar als kijker ga je toch verder nadenken. ‘wat als je moet hoesten?’ Wat als je moet niezen, of als je snurkt in je slaap?’ Dit zijn geen geluiden waar je zelf controle over hebt en tuurlijk is het een fictiefilm, maar daardoor voelt het wel een beetje ongeloofwaardig aan.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat we geen achtergrondinformatie over de wezens/monsters/aliens krijgen. We weten alleen dat ze er zijn en dat ze afkomen op geluid. Maar wat het precies zijn weten we niet. Zijn het aliens uit de ruimte? Monsters die jarenlang onder de grond hebben geleefd? Of zijn ze het product van wetenschappelijke experimenten? Deze vragen worden niet beantwoord en daardoor voelt de wereld die is neergezet een beetje onaf. Alsof de makers dit zelf ook niet helemaal wisten en de film middenin het verhaal zijn begonnen om dit te ontwijken.

Over het algemeen is A quiet place een prima film om een keer te kijken. De film werd erg goed ontvangen, maar naar mijn mening zitten er toch wel een paar haken en ogen aan het verhaal. De stilte die wordt neergezet is beklemmend en zet een goede sfeer neer in de film. Maar helaas kon A quiet place mijn verwachtingen niet helemaal waar maken en krijgt de film daardoor 3 hartjes.

Recensie: A quiet place

A Quiet Place

1  2  3  4  5

In de wurgend spannende thriller A Quiet Place moet een gezin sluipend, lippend en gebarend door het leven gaan. Het minste geluid kan hen overleveren aan geheimzinnige wezens die jagen op het gehoor. In het volle besef dat zelfs een voetstap of gefluister dodelijk kunnen zijn, proberen Evelyn (Emily Blunt) en Lee (John Krasinski) een manier te vinden om hun kinderen koste wat kost te beschermen en hun loerende vijanden te overwinnen. Het publiek trok in grote – stilzwijgende – drommen naar de zaal en de pers bejubelde de psychologische horrorfilm als een van de must see movies van het jaar!

De ouders worden gespeeld door Emily Blunt (The Girl on the Train) en John Krasinski (13 Hours). Noah Jupe speelt hun zoon en Millicent Simmonds hun dochter. A Quiet Place is geregisseerd door John Krasinski. Naar een scenario van Bryan Woods & Scott Beck en John Krasinski

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane

• De torens van februari -Tonke Dragt