Recensie: Absentia RECENSIE

Recensie: Absentia

Zes jaar geleden verdwijnt FBI-agente Emily Byrne. Ze wordt doodverklaard en iedereen probeert zijn leven zo goed mogelijk weer op te pakken. Als ze na al die tijd gevonden wordt, meer dood dan levend en zonder herinneringen, gooit dat ieders leven weer overhoop. En als ze dan in verband wordt gebracht met een aantal moorden weet niemand meer wat ze nou moeten geloven.

Zoals bij bijna elke nieuwe serie heeft Absentia zeker 1 aflevering nodig voordat de kijker in het verhaal zit en zich verbonden voelt met de personages. Ook duurt het even voordat de kijker het hele verhaal rondom haar verdwijning snapt en de zaak waar ze toen mee bezig was. Aan de ene kant stoort dit omdat er zoveel onduidelijk is. Aan de andere kant zorgt het ook voor extra spanning in het verhaal en maakt het je nieuwsgierig. Het is vooral een kwestie van wat de voorkeur van de kijker is of dit storend is. Wat de makers erg goed gedaan hebben is het toevoegen van flashbacks naar gelukkiger tijden van Emily en haar gezin. Daardoor wordt de impact van haar lange afwezigheid en wat ze daarmee verloren heeft nog groter. Het verhaal zet je ook aan het denken, wat zou je zelf doen als je partner in absentia wordt doodverklaard?

Het verhaal van Absentia zit goed in elkaar. Er zijn vele spannende momenten en bijna evenveel momenten waarop je twijfelt of van gedachten veranderd over de dader. Pas in de laatste aflevering, ongeveer tegelijk met Emily, weet je wie de dader is. Het semi-open einde zorgt voor een mogelijkheid van een seizoen 2 waarvan inmiddels bekend is gemaakt dat deze er ook komt, yay!

De cast van Absentia is erg goed gekozen. Hoofdrolspeelster Stana Katic maakt indruk met haar invulling van Emily Byrne. Ze weet perfect de combinatie van tegelijkertijd kwetsbare en sterke vrouw neer te zetten en de spanning tussen het willen oplossen van deze zaak en haar leven met haar zoon weer opbouwen. Dit maakt het gemakkelijk meeleven met haar hoewel je soms ook gaat twijfelen aan haar onschuld. Maar ook Cara Theobold die Alice (de nieuwe vrouw van de man van Emily) speelt zet haar rol zeer geloofwaardig neer. De tweestrijd tussen haar stiefzoon zo dicht mogelijk bij zich houden en hem zijn moeder laten leren kennen is bijna voelbaar. Tussen deze twee sterke vrouwen in staat Patrick Heusinger (Nick Durand, ex-man van Emily), die ook een goede acteerprestatie neerzet maar wat ondergesneeuwd wordt door de sterke actrices naast hem.

Alles bij elkaar is Absentia met zijn goede verhaal en sterke cast zeker een aanrader voor elke thriller/dramaserie-liefhebber.

Recensie: Absentia

Absentia (2017) - Seizoen 1

1  2  3  4  5

FBI-agente Emily Byrne verdwijnt tijdens de klopjacht op één van Bostons meest beruchte seriemoordenaars en wordt doodverklaard. Zes jaar later wordt Emily in gevangenschap gevonden zonder zich veel te herinneren van de crimineel die haar ontvoerde en martelde. Wanneer Emily het mysterie van haar ontvoering tracht te ontrafelen, neemt ze weer contact op met haar gezin, dat een nieuw leven is begonnen in haar afwezigheid. Emily’s echtgenoot en collega, FBI-agent, Nick, heeft moeite met het feit dat hij stopte met zoeken naar Emily, en met zijn gevoelens voor haar die weer naar boven komen, vooral nu, nu hij met een andere vrouw is getrouwd.