Recensie: Solo A Star Wars Story RECENSIE

Recensie: Solo: A Star Wars Story

De laatste paar jaren is er vrijwel ieder jaar een Star Wars film uitgekomen. Het begon met Star Wars episode VII, maar ondertussen zijn we alweer heel wat films verder. Hebben de schrijvers nog wel voldoende ideeën om een waardige Star Wars film neer te zetten?

In Solo: A Star Wars Story zien we hoe een jonge Han Solo geworden is tot wie hij is. Hij sluit zich aan bij het Keizerrijk, maar tijdens de oorlog waar hij in belandt ontmoet hij Tobias Beckett, een crimineel bij wie Han zich aansluit. Door verschillende gebeurtenissen ontmoet hij Chewbacca en Lando Calrissian. Na een mislukte overval moeten Tobias Beckett en Han Solo zich bewijzen tegenover een grote crimineel in het heelal. Ze moeten 100 kilo coaxium stelen en veilig terugbengen naar de crimineel Dryden Vos, maar of dat ze gaat lukken…

Het eerste halfuur van de film is bijna alleen maar een en al spektakel. Hierdoor zit je eigenlijk gelijk in de film. Spannende achtervolgingen, ruimteschepen en gevechten… de toon is gezet. Meteen merk je dat je je weer in die Star Wars sferen bevindt. Ondanks dat het allemaal acteurs zijn die we nog niet eerder in een Star Wars film hebben gezien, ademt het decor en de sfeer de wereld van Star Wars uit. Na het eerste halfuur neemt de snelheid van de film iets af, niet dusdanig dat je je gaat vervelen, maar wel dat je even kunt laten bezinken wat je aan het kijken bent. De rest van de film neemt een wat rustiger tempo aan en het voelt bijna alsof de makers het begin maar achter de rug wilde hebben, zodat ze aan het echte verhaal konden beginnen.

Voor de echte Star Wars fans is Solo: A Star Wars Story een feest van herkenning en we krijgen wat meer achtergrond informatie over onze geliefde karakters. Zo weten we hoe Han aan zijn achternaam gekomen is, maar ook bijvoorbeeld hoe hij Chewbacca heeft ontmoet. Voor de fans zijn dit leuke extra’s. Maar daarnaast worden er ook een aantal verwijzingen gemaakt naar bekende Star Wars momenten. Iedereen kent de discussie wel over wie er eerst schoot in de Mos Eisley Cantina: Han of Greedo. Dit zorgde voor best wat controversie en het is leuk om te zien dat er een verwijzing in deze film in zit. Maar we zien ook een bekende uitspraak van Han Solo terug in deze film ( om spoilers te vermijden zal ik daar niet te diep op ingaan) wat voor de fans onwijs leuk is om te zien.

Alden Ehrenreich heeft de zware maar dankbare taak gekregen om in de voetsporen te treden van de levende legende Harrison Ford. Een niet bepaald gemakkelijke opgave en dat is in het begin te zien. Ehrenreich mist de charme en charisma die Harrison Ford zichzelf eigen heeft gemaakt. Desalniettemin moet gezegd worden dat Ehrenreich zich goed staande heeft gehouden in Solo: A Star Wars Story. Of Ehrenreich echt een Han Solo is daar ben ik nog niet van overtuigd, maar desondanks heb ik wel van hem genoten in deze film.

Naast spetterende actiescènes die dankzij de geweldige special effects er allemaal gelikt uit zagen bevatte de film ook romantiek en humor. Met name de androïde L3 zorgde voor de humor in de film die we gewend zijn van Star Wars films.

Al met al heb ik genoten van Solo: A Star Wars Story, meer dan ik in eerste instantie had verwacht. De film is zeker een waardige film in de Star Wars reeks. Het verhaal zit goed in elkaar en er zitten vele leuke verwijzingen naar de originele films in voor de echte fans. Jammer dat het begin van de film wat gehaast aanvoelde, maar verder zat de film goed in elkaar. Er werd al eerder bekend gemaakt dat Solo: A Star Wars Story het eerste deel van een nieuwe trilogie zou zijn. Het einde laat genoeg vragen open om de kijkers te doen smachten naar het tweede deel. Ik kijk er in ieder geval naar uit! Solo: A Star Wars Story krijgt van mij 4 hartjes.

Solo: A Star Wars Story

1  2  3  4  5

Stap in de Millennium Falcon en reis naar een sterrenstelsel ver, ver weg in Solo: A Star Wars Story, een geheel nieuw avontuur met de meest geliefde schurk in de Melkweg. Door een reeks uitdagende escapades diep in een donkere en gevaarlijke criminele onderwereld ontmoet Han Solo zijn machtige toekomstige copiloot Chewbacca en ontmoet de beruchte gokker Lando Calrissian tijdens een reis die de loop zal bepalen van een van de meest onwaarschijnlijke helden van de Star Wars-saga.

Bekijk hieronder de trailer: