Recensie: Jurassic World Fallen Kingdom RECENSIE

Recensie: Jurassic World: Fallen Kingdom

In dit vervolg op Jurassic World dreigen de dinosaurussen op Isla Nublar uit te sterven. Niet iedereen vindt dit erg – dinosaurussen zijn tenslotte gevaarlijke dieren die met de ramp op het eiland (3 jaar geleden) hebben laten zien hoe dodelijk ze zijn. Onze helden uit de eerste film kunnen niet toelaten dat dit gebeurt, en besluiten zelf naar de dino’s toe te gaan om te proberen om hen te redden.

Er zijn een aantal jaren voorbij gegaan na de uitbraak van de dino’s op het eiland. De hoofdpersonen van de film zijn doorgegaan met hun leven, wat op zich logisch is. Er was niets meer wat ze konden doen voor de dieren. Als de nood hoog is, gaan ze echter weer terug voor de dieren. Dit past bij hun karakters zoals die in het eerste deel geschetst zijn. Ze geven om ze, en ze willen het beste voor ze.

Voor fans van de eerste film is het leuk om een vervolg te zien. De dinosaurussen zijn aardig realistisch gemaakt. Een groot deel van de filmbeelden betreft CGI, wat in bepaalde scenes wel zichtbaar is. Dat is jammer, maar aan de andere kant is het niet zo gek. Er worden zoveel dinosaurussen laten zien in de film, dat het bijna niet te doen is om ze allemaal fantastisch mooi en realistisch te kunnen maken.

De muziek in Jurassic World: Fallen Kingdom is goed ingezet om de spanning op te bouwen. Er zijn ook momenten waar juist gekozen is voor weinig of geen muziek, omdat dit ook bijdraagt aan de spanning voor de scenes. Veel van de opnames zijn in het donker. Daardoor is het nog wat spannender omdat je nooit weet wat er in de schaduwen verscholen zit.

Waar je wel rekening mee moet houden bij het kijken van deze film, is dat het de vijfde verfilming in een bepaalde wereld is. Dat betekent dat er het een en ander aan clichés naar voren komt en je ook af en toe dingen zult zien die je eerder al zag. Dat is ook begrijpelijk, dus als je je hierop instelt, is het een vermakelijke film voor een avondje.

Het einde van Jurassic World: Fallen Kingdom is een mooie opening voor nog een vervolg. Die komt er ook, maar daar zullen we tot 2021 op moeten wachten. Voor kritische kijkers die Jurassic World al niet fantastisch vonden, is het geen aanrader om Jurassic World: Fallen Kingdom te kijken. Voor degenen die dinosaurussen tof vinden en houden van actiefilms is dit zeker een leuke film om te bekijken.

Jurassic World: Fallen Kingdom

• Verschenen (film):

7 juni 2018
    (dvd) oktober 2018

EAN 5053083160609
    Speelduur: 100
  • Distributeur:

Universal Pictures

Sci-Fi

1  2  3  4  5

‘Fallen Kingdom’ volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van ‘Jurassic World’ terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de ‘Dinosaur Protection Group’ de overgebleven dino’s te evacueren van het eiland.