Recensie: Crown for Christmas RECENSIE

Recensie: Crown for Christmas

Een kerstfilm begin november: hoe fijn is het dat Chicklit.nl me daar het perfecte excuus voor geeft? Deze film is in 2015 voor het eerst verschenen bij Hallmark Channel. Al vanaf de eerste seconde van Crown for Christmas wordt de kijker helemaal meegesleept in de kerstsfeer. Kerstmuziek, vallende sneeuwvlokjes, kerstversieringen overal… het lijkt één groot feest als we kennismaken met de New Yorkse Allie en haar broer en zus. Maar al snel verdwijnt het feestelijke sfeertje als sneeuw voor de zon, als de realiteit tevoorschijn komt. Een stapel onbetaalde rekeningen bijvoorbeeld, en een dag vol tegenslag waarop Allie en haar zus allebei tegelijk worden ontslagen als kamermeisje. Maar het zou natuurlijk geen geslaagde kerstfilm zijn als daar geen oplossing voor werd gevonden. Omdat Allie in het hotel waar ze werkte letterlijk tegen Maximillian – koning van Wilshire – aan is gelopen en ze hem zijn vermiste horloge teruggaf, wordt ze door zijn personeel benaderd om voor hem te gaan werken als kindermeisje. Hoewel Allie wordt gewaarschuwd dat prinses Theodora geen makkelijk kind is, kan Allie het royale salaris niet afslaan en gaat ze ervoor. Al snel blijkt dat Theodora en Allie iets in elkaar herkennen, en worden ze de beste vrienden. Maar zou ze ook bevriend kunnen raken met de wat kille afstandelijke koning?

Crown for Christmas is eerlijk gezegd geen origineel verhaal. Van mijlenver zie je aankomen hoe de film ongeveer zal verlopen, maar Crown for Christmas komt daar zonder enige moeite mee weg. Het zit zelfs vol met clichés: een nare mevrouw die doet alsof ze aardig is omdat ze met de koning wil trouwen, gemene personeelsleden en hele strenge protocollen. En de New Yorkse Allie die zich nergens iets van aantrekt en langzaam maar zeker met haar charmes bijna iedereen voor zich weet te winnen. Ze zorgt ervoor dat de sfeer wat meer ontspannen wordt en er weer eens wordt gelachen en gezongen. Van kamermeisje in een hotel naar Belle van het bal in een kasteel… Crown for Christmas weet waar veel vrouwen soms van dromen. Maar tegelijkertijd is het een ontroerende film waarbij zeker een traantje over je wang zal rollen. En ach… dat we allang weten hoe het afloopt maakt helemaal niet uit: wij kerstfilmfans zijn nou eenmaal dol op dit soort romantische verhalen!

Danica McKellar, die de rol van Allie vertolkt, kennen we vooral van de serie The Wonder Years. Ze zet prima en geloofwaardig een meisje neer die een hoop heeft meegemaakt en daardoor nuchter in het leven staat en zich niet snel van de wijs laat brengen door pracht en praal. Max wordt gespeeld door Rupert Penry – Jones, een wat minder bekende Britse acteur die veel in het theater heeft gestaan en veel in televisiefilms heeft gespeeld. Maar de ster van Crown for Christmas is toch wel dochtertje / prinses Theodora, gespeeld door Ellie Botterill: niet alleen een goed opgeleide actrice die deze rol fantastisch speelt, maar ook twee keer Nationaal Kampioene gymnastiek. Ook de bijrollen zijn goed neergezet in deze film, met zelfs een voorzichtig liefdesverhaallijntje tussen twee personeelsleden.

Al met al een zeer goed gelukte kerstfilm, een aanrader voor liefhebbers van het genre!

Recensie: Crown for Christmas

Crown for Christmas

1  2  3  4  5

Nadat ze ontslagen wordt als dienstmeid in een elegant hotel in New York City, aanvaardt Allie met tegenzin een baan als gouvernante voor een jong meisje dat deel uitmaakt van een machtig gezin in Europa. Bij aankomst in het kasteel dat ze thuis noemen, komt Allie te weten dat het meisje prinses Theodora is en haar vader Maximillian, the koning van Winshire. Allie leert omgaan met de lastige prinses, die vaak de neiging heeft om autoriteitsfiguren te terroriseren, een voorliefde die sinds de dood van haar moeder erger is geworden. Terwijl Allie en Theodora vriendschap sluiten, ontstaat er ook een vonk tussen Allie en Max. Gravin Celia verwacht echter met de koning te trouwen. Zal Max uitkomen voor zijn gevoelens voor Allie en er een echt vrolijke kerst van maken voor iedereen?