Recensie: De ster RECENSIE

Recensie: De Ster

De Ster is een moderne animatiefilm over het klassieke kerstverhaal, de geboorte van Jezus, vertelt vanuit een originele invalshoek. Het kleine ezeltje Bo werkt als meelmaler, waar hij zich ontzettend ongelukkig bij voelt. Zijn grote droom is om mee te mogen rijden in de koninklijke parade, maar daarvoor moet hij eerst ontsnappen aan zijn saaie leven in de molen. Ondertussen is er in zijn woonplaats Nazareth een grote, opvallende ster aan de hemel verschenen. Een verschijnsel dat ook in een profetie werd beschreven, is dat een teken dat de nieuwe koning binnenkort geboren gaat worden?

Het verhaal van de geboorte van Jezus is al op veel verschillende manieren vertelt, in beeld gebracht en uitgevoerd. De Ster geeft hier weer een geheel nieuwe draai aan, die ontzettend goed werkt. Het schattige ezeltje Bo is een fijne verteller van het verhaal, wat het geheel een verfrissende wending geeft. Uniek aan De Ster is dat het duistere aspect in het kerstverhaal, waarin de koning het nog ongeboren kindje wil uitschakelen als concurrentie voor de troon, niet uit deze kinderfilm wordt geweerd. Door het verhaal uit het oogpunt van de dieren te vertellen, niet alleen Bo de ezel, maar ook Dave de duif en Ruth het schaapje, wordt deze variant heel aantrekkelijk voor kinderen.

Zodra Bo ontsnapt is aan de molenaar, wordt hij geadopteerd door Maria en Jozef. Wanneer het tijd is voor de volkstelling, beseft Bo dat zijn geliefde eigenaren in gevaar zijn. Het dappere ezeltje zet, samen met zijn vriend Dave en later ook Ruth, alles op alles om dit stel te helpen. Door de inzet van de dieren als hoofdpersoon krijgt De Ster een lichte boodschap, zonder het geloofsaspect buiten beschouwing te houden. De boodschappen van God en de komst van de engel zijn op een geloofwaardige manier neergezet, die zeker ook voor niet-gelovigen acceptabel is.

De Ster zit vol met luchtige liedjes, mooie animaties en kleine grapjes. Zo opent de film bijvoorbeeld met de tijdsaanduiding “9 maanden voor Christus”. De kamelen waarop de drie heiligen de ster achterna reizen zijn hilarisch, waarbij er soms bijna wat spot wordt gedreven met bepaalde traditionele aspecten van het kerstverhaal. De liedjes die de film ondersteuning zijn gerelateerd aan het geloof, zoals “Mary, did you know?”, maar ze worden niet zwaar. De religieuze toon voert niet te boventoon, waardoor ook deze teksten het verhaal op subtiele wijze ondersteunen.

De Ster is een hervertelling van de geboorte van Jezus met kerst. Doordat het verhaal beleefd wordt vanuit het oogpunt van verschillende dieren, geeft deze versie een unieke draai aan een bekend verhaal. De Ster is zeker een religieuze film, maar dit aspect is subtiel, het is niet de hoofdmoot van het verhaal. Met subtiele grapjes en luchtige liedjes is dit een ideale film om kinderen kennis te laten maken met het verhaal van de geboorte van Jezus op een zeer vermakelijke manier.

Recensie: De Ster

De Ster (The Star)

1  2  3  4  5