Recensie: S.W.A.T. Seizoen 1 RECENSIE

Recensie: S.W.A.T. Seizoen 1

Ooit was er, in de jaren zeventig, al een voorloper van deze serie. Die is echter vroegtijdig geëindigd omdat men het te gewelddadig vond. In 2003 was er vervolgens een bioscoopfilm, en dan nu deze serie: S.W.A.T.

S.W.A.T, het woord zegt het al, gaat over een Special Weapons en Tactics-eenheid in Los Angeles. Een tot in detail getraind team dat nergens voor terugdeinst. Maar zelfs bij hen gaat weleens iets fout. In het begin van het seizoen komt het team in de problemen als de teamleider per ongeluk – en onterecht – een tiener neerschiet. Na veel onrust, wordt hij vervangen door Hondo (gespeeld door Shemar Moore, die al een tijdje gemist werd door de fans van Criminal Minds). Hoewel Hondo ieders respect heeft verdiend, is niet iedereen het eens met zijn promotie. De serie begint dus gelijk met conflict. Met conflict maar zeker ook met actie. De keuze voor een regisseur met royale ervaring met actiefilms, is een hele goede geweest. Deze serie is heus wel enigszins van het kaliber ‘tieten-schieten-bandieten’, maar dan wel heel professioneel en geloofwaardig in beeld gebracht.

Eerlijk is eerlijk, in den beginne voelt de serie een beetje oppervlakkig. Je kent de personages nog niet, en het lijkt alsof er nog weinig chemie is tussen de spelers onderling. De eerste paar afleveringen zijn niet meer dan vermakelijk. Er zijn clichématige dingen die de ervaren seriekijker zal herkennen uit vele eerdere series en films. En dat is prima, je moet alleen geen hogere verwachtingen hebben dan dat. Maar geen zorgen, want het komt allemaal goed! Naarmate het seizoen vordert, ontstaat er een betere band tussen de SWAT-leden onderling, maar vooral ook tussen jou als kijker en de personages. Er ontstaan vriendschappen, liefdesrelaties, maar ook rivaliteit. Het zijn net mensen!

Er ontstaat wat meer diepgang als Hondo en zijn leidinggevende Jessica hun prille relatie verbreken maar wel moeten blijven samenwerken, waarbij iedereen zich kan voorstellen dat dat bij tijd en wijle hoogst ongemakkelijk kan zijn. Maar ook als Jessica haar ambities probeert waar te maken door veranderingen in gang te zetten, die niet bij iedereen populair zijn. Ook het onderwerp diversiteit komt aan de orde, want S.W.A.T. is hoofdzakelijk een mannenbolwerk. Er zijn enkele dames werkzaam, maar bij de selectie van nieuwe rekruten gaan er discutabele geruchten over voorkeuren voor heren. En dan is er natuurlijk nog de onrust onder bewoners van Los Angeles die in meerdere afleveringen aan de orde komt. Vaak kan teamleider Hondo daar een ander licht op schijnen, aangezien hij zelf is opgegroeid in een achterstandswijk met veel criminaliteit. Daardoor kan hij sneller en makkelijker contacten leggen met verdachten en slachtoffers met allerlei achtergronden.

Al met al is S.W.A.T. een serie met vooral actie in de hoofdrol, gepaard met veel achtervolgingen, vuurgevechten, explosies en geweld. Meer pretenties heeft het niet, maar dat hoeft toch ook niet altijd? In elke aflevering volg je als kijker een nieuwe zaak (case of the week, zoals dat heet), waardoor het oké is als je eens een aflevering zou missen. Maar er zijn voldoende rode lijnen in het verhaal om van alle afleveringen toch een mooi geheel te maken. Ook de humor ontbreekt gelukkig niet!

Recensie: S.W.A.T. Seizoen 1

S.W.A.T. (2017) - Seizoen 1

1  2  3  4  5

In S.W.A.T. speelt Shemar Moore de rol van ex-marinier Daniel 'Hondo' Harrelson, een in Los Angeles geboren en getogen S.W.A.T.-sergeant die net de leiding heeft gekregen over een gespecialiseerde eenheid dat de laatste halt moet toeroepen voor de politie. Hondo wordt heen en weer getrokken tussen zijn loyaliteit aan de stad waar hij opgroeide en zijn plicht ten opzicht van zijn collega-politieagenten, maar hij heeft alles in zich om een prima leider en een brug te zijn tussen die twee werelden.