Recensie: Mr. Mercedes Seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Mr. Mercedes seizoen 1

Auteur Stephen King schreef een trilogie over Mr. Mercedes. Een man die op een dag besluit om met een auto in te rijden op een groep werkzoekenden. David E. Kelly, bekend van onder andere Ally McBeal en Big Little Lies, toverde deze ijzingwekkende boeken om in een televisieserie, waarvan nu het derde seizoen gepland staat. Kan de serie de schrijfkunsten van Stephen King evenaren?

‘Op een dag rijdt een man in op een groep werkzoekenden, waarbij vele doden vallen. Deze zaak houdt rechercheur Bill Hodges (Brandon Gleeson) tot aan zijn pensioen bezig. Eenmaal met pensioen krijgt hij een reeks lugubere brieven en emails van deze gestoorde seriemoordenaar Brady Hartsfield (Harry Treadaway). Ex-agent Hodges voelt zich daardoor gedwongen om een eigen, en mogelijk onwettelijke, zoektocht te beginnen om de moordenaar te pakken voor hij weer kan toeslaan. Hij krijgt hierbij hulp uit onverwachte hoek. ‘

Als één ding belangrijk is bij het omzetten van een boekenreeks tot een televisieserie, is het wel de keuze van de acteurs. In boeken kunnen lezers hun verbeelding gebruiken en dat wat ze lezen op deze manier omzetten tot wat zij denken hoe een personage eruit ziet. Bij Mr. Mercedes zullen de kijkers al verwachtingen hebben van de personages, die ze op het witte doek zullen zien. Met Brandon Gleeson als Bill Hodges en Harry Treadaway als Brady Hartsfield had de producer van de serie geen betere keus kunnen maken. Stephen King geeft zelfs in een interview aan dat hij de trilogie schreef met acteur Brandon Gleeson als Bill Hodges in zijn hoofd. Gleeson geeft een indrukwekkende prestatie als de gepensioneerde Bill Hodges, die wat de weg kwijt lijkt te zijn. Ook Harry Treadaway geeft een uitstekende invulling aan zijn rol als gestoorde seriemoordenaar. De serie wisselt af in perspectief tussen deze twee personages, net zoals dit in de boekenreeks ook gebeurd. Wel heb je tijdens het lezen van de boeken meer het idee dat je echt in het hoofd van de seriemoordenaar zit. Terwijl je in de verschillende afleveringen het leven van Brady Hartsfield meer van een afstandje beleefd.

De televisieserie blijft voor het grootste deel trouw aan de boekentrilogie op een aantal zaken na. Zo ontbreekt van het beroemde wapen van Bill Hodges, de Happy Mepper, elk spoor. Ook heeft de serie een personage toegevoegd, Ida Silver, die in de boekenreeks niet voorkomt. Daarbij is het oorspronkelijke einde van het eerste boek in de serie wat aangepast. Dit laatste is heel logisch, wanneer je bedenkt wat er gebeurd is bij het concert van Ariane Grande. Voor de liefhebbers van de boeken kan dit storend zijn, de Happy Mepper speelt toch een belangrijke rol in het boek en je kunt je afvragen wat de toevoeging van Ida Silver in de televisieserie is. Mr. Mercedes is wel een televisieserie die dicht bij zijn bron blijft. Ook probeert de serie niet drie boeken in één seizoen te stoppen of een boek zo uitgebreid behandelen, dat er drie seizoenen voor nodig is om het verhaal te bespreken.

Mr. Mercedes is dus een goede televisieserie geworden, waar Stephen King zeker trots op zal zijn. Ook gaat de serie de bloederige en schrokkende scenes niet uit de weg, vooral ook omdat het onderwerpen die in het boek aan bod komen, best actueel zijn. Een aanrader voor liefhebbers van Stephen King en andere thriller en horrorliefhebbers, die van een goed verhaal met boeiende karakters houden.

Recensie: Mr. Mercedes seizoen 1

Mr. Mercedes - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King!
    Een gestoorde moordenaar tart een gepensioneerde poliltie-rechercheur met een reeks lugubere brieven en emails, waardoor de ex-agent gedwongen wordt een eigen, en mogelijk onwettelijke, zoektocht te beginnen om de moordenaar te pakken voor hij weer kan toeslaan.