Recensie: Reprisal RECENSIE

Recensie: Reprisal

Bankdirecteur Jacob (een rol van Frank Grillo) krijgt op zijn werk te maken met een gewelddadige bankoverval, waarbij zijn collega om het leven komt. Jacob is radeloos, maar zijn buurman, ex-politieagent James (Bruce Willis) schiet hem te hulp en samen proberen ze de overvaller op te sporen. Als ze eenmaal een spoor hebben probeert Jacob er financieel op vooruit te gaan om zijn thuissituatie makkelijker te maken. Dit plan keert echter tegen hem.

Een actiethriller met Bruce Willis. Jaren geleden waren dat dé trefwoorden voor rinkelende bioscoopkassa’s en hele volksstammen die naar het witte doek trokken om Bruce in al zijn glorie te zien schitteren. Nu schrijven we 2018 en is er Reprisal. In de film speelt Bruce de buurman van bankdirecteur Jacob, die na een overval op zijn werk behoorlijk met zichzelf in de knoop zit. Samen besluiten ze te gaan proberen de overvaller te achterhalen.

Reprisal begint redelijk oké, het bouwt op en tot en met de overval is het nog te doen. De overval is dan wel wat knullig in beeld gebracht en redelijk irritant omdat er een constante soundtrack onder zit, maar oké, dat kan je stijl zijn of niet. De gebeurtenissen erna zijn echter zo ongeloofwaardig dat de interesse van de kijker naar het nulpunt daalt. Jacob – de bankdirecteur- weet in no time samen met James achter het plan van de overvaller te komen. Dit alles terwijl hij aan de drank zit en pillen slikt. Hier heeft hij vijf minuten later echter al geen last meer van en Jacob ontpopt zich plots tot een soort superrechercheur/schietgrage en superfitte actieheld die die overvaller weleens even te grazen gaat nemen. Van bankdirecteur tot een soort slechte versie van Bruce Willis in zijn gloriedagen in slechts een paar uur. Geloofwaardig: NOT.

De film hangt van toevalligheden aan elkaar en heeft een verhaallijn die dunner is dan een zijdedraadje. Frank Grillo acteert tenenkrommend, de zogenaamde angstige momenten met zijn aan diabetes lijdende dochtertje zijn te kort om enige spanning op te roepen en lijken er vooral in gemonteerd om het einde van de film nog wat spanning te laten hebben. De regisseur slaagt hier overigens niet in. A life for a life staat er op de cover, maar zo ver komt het bij lange na niet.

Reprisal is een onprofessioneel gedraaide, rare plottwists bevattende film om heel snel weer te vergeten en bewijst dat Bruce Willis op de hoes echt niet meer gelijk staat aan succes. De acteur heeft ook slechts een bijrol in de film en kan Reprisal daardoor ook niet naar een groter geheel tillen. Een heel matige film dus, met ook opvallend weinig dialoog. De dialogen die er al zijn worden overstemd door de wederom irritant aanwezige muziek. Reprisal brengt je geen moment naar het puntje van je stoel, maar alsmaar dichter bij het uitknopje van je afstandsbediening.

Recensie: Reprisal

Reprisal

1  2  3  4  5

Nadat hij een brutale bankoverval heeft overleeft werkt bankdirecteur Jacob (Frank Grillo) samen met zijn buurman en gepensioneerd politieman James (Bruce Willis) om de dader op te sporen. Wanneer ze de dader weten te achterhalen denkt Jacob een financiële slag te kunnen slaan uit de situatie om de diabetes behandelingen van zijn dochter te kunnen betalen maar zet daarmee onbedoeld het leven van zijn gezin op het spel.