Recensie: Crazy Rich Asians RECENSIE

Recensie: Crazy Rich Asians

Als je voor het eerst de filmposter ziet van Crazy rich asians, verwacht je misschien een soort Aziatische versie van een Bollywood film. Niets is minder waar. Crazy rich asians is een romantische komedie geregisseerd door Jon M. Chu, bekend van enkele Step Up films en Now you see me 2. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2013 van Kevin Kwan. In Crazy rich asians volgen we Rachel, een Chinese lerares die is geboren in Amerika. Zij en haar vriend Nick, ook van Chinese afkomt, zijn een gelukkig stel. Het is de hoogste tijd dus voor Rachel om Nick zijn familie te gaan ontmoeten. Hier kijkt ze naar uit, totdat ze erachter komt dat Nick uit één van de rijkste families in Azië komt…

Crazy rich asians is een heerlijke romantische komedie, zoals we die natuurlijk uit duizenden kennen. Hoofdpersoon Rachel is een krachtige, sterke, enigszins feministische vrouw. Ze is opgevoed door haar moeder en haar vader was niet in the picture. Vanzelfsprekend lag het geld dus niet voor het oprapen en hebben Rachel en haar moeder hard moeten vechten voor een betere toekomst voor Rachel. Daar lijnrecht tegenover staat Nick Young, een erg begeerde man in Azië. Ook hij is vrij geamerikaniseerd, nuchter en zelfstandig, maar heeft natuurlijk al het geld en gemak van thuis meegekregen. Alleen, dat hij uit de rijke en beroemde Young-familie komt, is hij even ‘vergeten’ te vertellen aan Rachel. Deze verrassing zorgt ervoor dat Rachel terecht komt in een wereld van luxe, geld en macht. Dat een vrouw van simpele komaf niet heel welkom is in deze wereld, spreekt natuurlijk voor zich.

Het meest vernieuwende en originele aan deze film is dan ook de Aziatische cultuur, rituelen en gebruiken. De romcoms die zich afspelen in hartje New York kennen we nu ondertussen wel. Ook kennen we genoeg films waar de twee verliefde hoofdpersonen uit totaal verschillende werelden komen. Toch is deze film leuk, met name omdat het rijke Aziatische zo heerlijk over the top is. Rachel en Nick krijgen te maken met de moeder van Nick. Een pittige vrouw, die een duidelijke mening heeft over wie Nick zijn vrouw moet worden en met hem het familiebedrijf moet gaan leiden. Daarbij komt nog eens een horde aan vrouwen, die allemaal azen op een verlovingsring van Nick. Rachel is een lief, fijn personage waarmee je gelijk meeleeft. Ook Nick, die eigenlijk ook niet zo past in het wereldje van de familie, valt vast en zeker in de smaak bij de kijkers.

Daarnaast zorgt Crazy rich asians voor een cast met voor ons vele nieuwe namen. Constance Wu speelt down-to-earth Rachel en Henry Golding speelt de charmante Nick. Michelle Yeoh speelt de strenge en statige moeder van Nick. Ook kent de film een soort van Aziatische dubbelgangster van Jennifer Lawrence en dat is Gemma Chan. Zij speelt de nicht van Nick.

Zoals iedere romantische komedie is Crazy rich asians voorspelbaar en weinig verrassend qua plottwisten. De film kent eenzelfde structuur en opbouw, waarin er altijd een dip is en het lijkt alsof het nooit meer goed komt tussen de twee geliefden. Is dat erg? Totaal niet! Crazy rich asians doet precies wat het belooft; het levert een mooie, gezellige film op die je perfect met vriendinnen op de bank kan kijken.

Recensie: Crazy Rich Asians

Crazy Rich Asians

1  2  3  4  5

Crazy Rich Asians volgt de in New York geboren Rachel Chu (Constance Wu) wanneer ze haar vriend Nick Young (Henry Golding) vergezelt naar de bruiloft van zijn beste vriend in Singapore.

Ze is enthousiast over haar eerste bezoek aan Azië, maar ook nerveus om Nick zijn familie te ontmoeten. Nick heeft echter een aantal belangrijke details over zijn leven vergeten te vermelden, waardoor Rachel geheel onvoorbereid belandt in bijzondere situaties. Het blijkt dat hij niet alleen de afstammeling is van één van de rijkste families van het land, maar ook behoort tot één van de meest gewilde vrijgezellen.

Haar relatie met Nick maakt Rachel tot een doelwit voor jaloerse jetsetters, maar erger nog... Nick zijn eigen afkeurende moeder (Yeoh). Het wordt snel genoeg duidelijk, dat hoewel geld geen liefde kan kopen, het zeker de zaken ingewikkelder kan maken. Jon M. Chu (Now You See Me 2) regisseerde de eigentijdse romantische komedie Crazy Rich Asians, gebaseerd op de wereldwijd bekende bestseller van Kevin Kwan.

Bekijk hieronder de trailer: