Recensie: To all the boys I've loved before RECENSIE

Recensie: To all the boys I’ve loved before

Al sinds To all the boys I’ve loved before in 2014 uitkwam als boek van Jenny Han, keek iedere fan uit naar een boekverfilming. We hebben er even op moeten wachten, maar in augustus 2018 was het dan eindelijk zover. Deze hartverwarmende Young Adult boekverfilming verscheen, helaas niet in de bioscoop, maar op Netflix. De film draait om Lara Jean. Zij schrijft brieven aan al haar voormalige geliefden. Deze bewaart ze in een mooie trommel op haar slaapkamer, niet bedoeld om ooit op te sturen. Totdat het lot toeslaat en al haar brieven ineens verstuurd blijken te zijn naar de jongens in kwestie…

Lara Jean Covey is een Aziatische meisje uit een familie van in totaal drie dochters en een Amerikaanse vader. Hun Aziatische moeder is overleden. De hechte familieband tussen de familie Covey is de 1e reden waardoor je blij wordt van deze film. Lara Jean zit op de middelbare school en zoals iedere puber kent ook zij verschillende crushes op jongens. Lara Jean schrijft aan iedere jongen liefdesbrieven. Verlegen als ze is, stuurt ze deze brieven niet op, maar bewaart ze deze op haar kamer. Op een dag blijken de brieven verdwenen te zijn en Lara Jean weet van niets.

Nietsvermoedend loopt ze door haar school en wordt ze geconfronteerd met haar liefdesbrieven door een aantal van deze jongens, namelijk Peter, Lucas en Josh. Josh is namelijk de ex-vriend van haar grote zus Margot. Daarom sluit ze met Peter een deal. Lara Jean kan zo aan Josh laten zien dat ze geen interesse meer heeft in hem en Peter kan zijn ex-vriendin Gen jaloers maken. Klinkt als een win-win situatie toch? En zo komt Lara Jean in de ingewikkelde wereld terecht van verkering, jaloezie en daten.

To all the boys I’ve loved before is een fantastische romantische film, met name bedoeld voor de tienermeisjes onder ons. Toch is deze film ook voor oudere vrouwen leuk om te kijken. Dit komt omdat de film gewoon ontzettend schattig is. Lara Jean is namelijk super herkenbaar voor iedereen, want we herinneren ons allemaal onze puberverliefdheden nog wel. Lana Condor, nieuwkomer in de filmwereld met haar debuut in X-men: Apocalypse, speelt haar eerst hoofdrol dan ook zeer overtuigend. De kijker leeft gelijk mee met haar onzekerheden, verliefdheid en emotie. Lara Jean is namelijk een meisje dat het liefst filmmarathons houdt met haar zussen en vader en ze houdt van bakken. En dan ineens staat haar leven op haar kop en wordt ze meegesleurd in de wereld van feestjes. Maar kan ze in deze wereld nog zichzelf, de eigenzinnige Lara Jean zijn? En, is haar neprelatie met Peter wel echt zo nep als dat ze denkt? Haar nep-vriendje wordt gespeeld door Noah Centineo. Hij is al bekend van de tv-serie Fosters, maar gekeken naar social media lijkt hij gezien te worden als de nieuwe teenage boy crush, vergelijkbaar met Zac Efron in zijn High School Musical-periode. Deze jongen is dan ook fantastisch in de rol van Peter, met zijn ondeugende kwajongenslach en grote, warme hart.

Het verfilmen van een boek is altijd riskant, want alle fans (en dat zijn er nogal een hoop bij deze boekenserie) gaan natuurlijk continu het boek en de film met elkaar vergelijken. Welke is beter? Het boek of de film? Eigenlijk is het boek vrijwel altijd beter en dat is in dit geval ook zo. Fans van de boeken zullen een aantal scenes missen in de film. Toch is To all the boys I’ve loved before een ontzettend goed geslaagde Young Adult boekverfilming. De film is het beste te omschrijven als hartverwarmend en is een aanrader in combinatie met een bak popcorn en dekentje op de bank.

Zoals iedere fan weet is To all the boys I’ve loved before het 1e deel uit de Lara Jean trilogie. Deze film eindigt dan ook met een mid-credits scene die al een beetje hint naar een eventueel vervolg.  Even geleden is bekend geworden dat Netflix in gesprek is om ook deel 2, P.S. I still love you, te gaan verfilmen. Fingers crossed dus dat we nog veel meer gaan zien over Lara Jean!

To All the Boys I've Loved Before

1  2  3  4  5

Lara Jean Covey schrijft brieven aan al haar voormalige geliefden. De brieven zijn alleen bedoeld voor haar en nooit bedoeld om gelezen te worden door iemand anders. Tot op een dag dat al haar liefdesbrieven verstuurd worden naar haar oude geliefden. Haar leven verandert al snel in een chaos als ze gedwongen is om te gaan met de sociale tegenslag en buiten dat ook de confrontatie moet aangaan met elk van hen.

Bekijk hieronder de trailer: