Recensie: The Good Place seizoen 1 RECENSIE

Recensie: The good place seizoen 1

We kennen Ted Denson als D. B. Russell uit CSI en van Sam Malone in Cheers, maar de 70-jarige acteur is tegenwoordig ook te vinden in de nieuwe NBC comedy serie: The Good Place. In deze serie is Eleanor Shellstrop in het hiernamaals: The Good Place belandt. Deze plek lijkt op de traditionele hemel. Iedereen is gelukkig en gekoppeld aan zijn of haar soulmate. De zon schijnt altijd en het leven is er goed. Absoluut een plek waar Eleanor niet hoort. Al snel begint ze zich schuldig te voelen en besluit ze om haar leven te verbeteren.

Gelukkig wil haar soulmate Chidi haar als voormalig leraar filosofie en ethiek wel helpen. Maar ook Chidi blijkt niet smetteloos te zijn. Hij kan namelijk helemaal geen keuzes maken wat leidt tot ontzettend grappige situaties. En dat is wat deze serie zo leuk maakt. In The Good Place wordt op een hele originele manier een luchtige en grappige serie neergezet over de zoektocht in het leven naar goed en fout. Het hiernamaals mag misschien een beetje afstotend klinken, maar dat is helemaal niet waar het omgaat. Deze setting maakt de serie juist vernieuwend en anders, waardoor het zo’n verassend effect op de kijker heeft.

In The Good Place wordt op een creatieve manier gebruik gemaakt van ethiek en filosofie om de personages te ontwikkelen een beter mens te worden. Hierdoor geeft de serie de kijker nieuwe inzichten en onderscheidt de serie zich van andere komedies. Door deze levenslessen te combineren met humor, krijg je een one-of-a-kind serie met een morele ondertoon. Ook heeft de serie wat satirische trekjes, omdat ze met regelmaat de traditionele gang van zaken op de schop neemt. Dit wordt zo goed verwerkt in de verhaallijn, dat het de serie echt beter maakt.

Verder speelt de serie goed in op stereotypes. Zo heb je de “domme” DJ uit Florida, de stoffige professor Chidi, het braafste meisje van de klas Tahani en de grove Amerikaanse Eleanor. En toch laten ze zien dat het anders kan. De serie werd ontzettend goed ontvangen door het goede acteerwerk, de bijzondere setting en de zeer goede plottwist op het einde. En ondanks alle onverwachte, atypische onderwerpen die ze soms aanhalen, kijkt de serie super makkelijk weg. Kortom, een unieke serie, soms een beetje moeilijk te beoordelen, waarvan ik benieuwd ben hoe hij zich verder ontwikkeld.

Recensie: The good place seizoen 1

The Good Place - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Van Michael Schur, uitvoerend producent van Brooklyn Nine-Nine, komt deze slimme unieke nieuwe komedie die Elenor Shellstrop volgt, een doodgewone vrouw, die door een reeks van ongewone gebeurtenissen terecht komt in het hiernamaals en erachter komt dat ze helemaal geen goed persoon is geweest.

Bekijk hieronder de trailer: