Recensie: De kleine heks RECENSIE

Recensie: De kleine heks

De kleine heks is 127 jaar en woont samen met haar raaf Abraxas in het bos. Eigenlijk wil ze niets liever dan met de ‘grote’ heksen meedansen op de Bloksberg tijdens het jaarlijkse heksenfeest, maar daar is ze nog te jong voor. Ze besluit er toch stiekem heen te vliegen op haar bezem, maar dan wordt ze betrapt door de andere heksen. Tenzij het De kleine heks lukt om binnen één jaar alle spreuken uit het grote magische boek uit haar hoofd te leren, mag ze niet meer terugkomen.

De film De kleine heks is gebaseerd op het gelijknamige boek van Otfried Preußler uit 1957, wat een wereldwijde klassieker is. Het boek werd in maar liefst 47 talen uitgebracht. Dit jaar kwam de verfilming uit, welke in Zwitserland en Duitsland in het Duits is opgenomen en later in het Nederlands werd nagesynchroniseerd. Bekende stemmen die we voorbij horen komen zijn onder andere Vivienne van den Assem (de kleine heks), Tygo Gernandt (Abraxas de raaf) en Sterre Koning (Fietje). Laatstgenoemde is vooral bekend onder de jongere generatie, als zangeres, YouTuber/Instagrammer en presentatrice. In 2016 werd zij bekend dankzij haar deelname aan het Junior Eurovisiesongfestival.

Het verhaal van De kleine heks is ook voor wat kleinere kinderen makkelijk te volgen. Er zitten behoorlijk wat moralen verborgen in de film, maar deze worden op een ongedwongen en luchtige manier gebracht. Dit zorgt ervoor dat het verhaal niet belerend overkomt. Zo komt de kleine heks bijvoorbeeld voor het dilemma te staan of het belangrijker is om aan de verwachtingen van de andere heksen te voldoen, of om dicht bij zichzelf en haar gevoel te blijven. Ook wordt duidelijk de nadruk gelegd op het feit dat niet alles altijd is wat het lijkt, zoals bijvoorbeeld een pestkop niet per definitie een slecht persoon hoeft te zijn, maar dat daar best eens meer achter zou kunnen zitten. Abraxis de raaf geeft de kleine heks regelmatig advies, waar zij dan eigenwijs op reageert. Ook hier zit een les over vriendschap in verborgen.

Het verhaal is lekker spannend, maar zonder dat het echt eng wordt. Hoewel de kleine heks er, afgezien van haar grote neus, niet uitziet als een heks, komen er ook heksen in de film voor die meer aan de klassieke stereotype uitstraling voldoen; met wratten, puntmutsen, gemene katten en listige streken.

De natuurbeelden in de film zijn prachtig. Het huisje van de kleine heks lijkt regelrecht uit een sprookjesboek te komen. Ook de special effects zijn geweldig goed gedaan, zo lijkt bijvoorbeeld de pratende raaf Abraxis levensecht en waan je je als kijker bijna op de Bloksberg, waar je de stank van de heksen kunt ruiken. Er is ontzettend veel aandacht besteed aan de details en props, wat het geheel helemaal af maakt.

Omringd door prachtige beelden, pratende dieren en levensechte heksen stort de kleine heks zich van het ene in het andere avontuur. Na deze film weet je het zeker; er zijn ook heksen waar je van kunt gaan houden!

Recensie: De kleine heks

De Kleine Heks

1  2  3  4  5

De kleine heks is vastberaden de beste heks van het bos te worden. Hierdoor rolt ze samen met haar raaf Abraxas van het ene in het andere avontuur! Van zo'n heksje moét je wel houden!

De Kleine Heks woont samen met haar raaf Abraxas diep in het bos. Ze is pas 127 - wat nog heel jong is voor een heks - en mag nog niet naar het grote heksenfeest op de Bloksberg. Maar de Kleine Heks wil heel graag dansen met de andere heksen en rondjes vliegen op haar bezemsteel, dus ze besluit er stiekem heen te gaan. Als ze wordt betrapt mag ze alleen terugkomen als ze binnen één jaar alle spreuken van het grote magische boek uit haar hoofd leert. De Kleine Heks oefent dagenlang op de gekste heksenspreuken, haalt heel wat streken uit en rolt van het ene avontuur in het andere met Abraxas en haar vriendjes Thomas en Fietje. Lukt het haar alle toverspreuken te onthouden en iedereen in het bos te overtuigen dat ze de állerbeste is?