Recensie: 13 reasons why seizoen 2 RECENSIE

Recensie: 13 Reasons Why - seizoen 2

Heel eerlijk: het is een heftig seizoen. Zelfs na het kijken van seizoen één, ben je toch niet voorbereid op bepaalde gebeurtenissen. Dat maakt het soms moeilijk om de serie te blijven kijken. Met name de laatste aflevering is erg heftig. Er gebeuren dingen die je je ergste vijand nog niet toewenst. De waarschuwing voor jonge of emotionele kijkers bij elke aflevering is dan ook niet misplaatst.

Waar het in seizoen één van 13 Reasons Why draaide om Hannah en haar tapes, gaat het nu om de nasleep. Dit in de vorm van de rechtszaak. De ouders van Hannah klagen de school aan, omdat zij van mening zijn dat de school er meer voor Hannah had moeten zijn. Elke aflevering staat voor iemand die moet getuigen in de rechtszaal. Zo komen meerdere kanten van het verhaal naar boven. Het is ook goed voor de kijker om je te realiseren dat er meer waarheden kunnen zijn. Maar ook dat Hannah niet altijd het volledige verhaal heeft verteld op haar tapes. Ze heeft een keuze gemaakt in wat ze wilde delen, wat met name de slechte kanten van een persoon zijn. In de rechtszaak komt naar voren dat ze ook vrolijke momenten met iemand als Zach heeft beleefd. Terwijl ze hem als naar persoon wegzette in de tapes.

De hoeveelheid ellende waar de leerlingen van Liberty Highschool mee te maken krijgen is wel echt bizar. Dat maakt het een beetje onwerkelijk. Iemand als Clay krijgt niet eens de kans om de dood van Hannah te verwerken, doordat hij zoveel te maken krijgt met bedreigingen, mishandeling, drugs en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat hij met een vrij donkere wolk boven zich door deze serie wandelt. Dat is iets wat de acteur, Dylan Minnette, heel goed overbrengt. Je leeft zo met hem mee dat je bijna vergeet dat het niet echt is.

Ook in dit seizoen worden heftige onderwerpen als mishandeling, verkrachting en drugsgebruik bespreekbaar gemaakt. Maar vooral de acteurs dragen bij aan de boodschap. Want wat zetten zij een goed optreden neer. Ze geven een heel realistisch beeld van het leven van een scholier anno nu en weten de zware boodschap soms wat luchtigheid mee te geven. Wat mooi is aan dit seizoen van 13 Reasons Why, is dat een paar personages ook een positieve verandering doormaken. Zo vindt de moeder van Hannah na de rechtszaak eindelijk rust. Na alle pijn die deze actrice overbracht op de kijker, kiest ze eindelijk duidelijk voor zichzelf. Het is ook fijn om te weten dat het wel goed komt met een aantal personages. Onverwachte vriendschappen ontstaan en verhalen komen naar buiten. Mensen worden geconfronteerd met de harde waarheid. Maar als die eenmaal bekend is, biedt dat ook opluchting en rust.

En om niet te vergeten: mrs. Baker zegt iets heel belangrijks aan het einde van dit seizoen. Er waren ook redenen voor Hannah om het níet te doen. Om geen zelfmoord te plegen. Alleen in Hannah’s ogen net niet genoeg. Dat is een mooie afsluiter, om te weten dat Hannah zelf ook bewust was van een aantal goede dingen in haar leven. Maar ook omdat het toch een beetje positiviteit met zich meebrengt in deze zwaarbeladen serie.

Het einde van dit seizoen van 13 Reasons Why schreeuwt om een volgende seizoen. Wat gebeurt er nu met Bryce? En hoe gaat Justin Foley nu verder in het leven? Voor nu nog even afwachten..

Recensie: 13 Reasons Why - seizoen 2

13 reasons why - seizoen 2

1  2  3  4  5

In seizoen 1 van 13 Reasons Why ontving Clay Jensen een doos met tapes waarop zijn klasgenootje Hannah Baker uitlegde waarom ze zelfmoord heeft gepleegd. In het tweede seizoen gaat het over de nasleep van de tapes. Daarnaast klagen de ouders van Hannah de school aan, omdat zij van mening zijn dat de school er meer voor Hannah had moeten zijn.