Recensie: Disobedience RECENSIE

Recensie: Disobedience

Disobedience is een film over twee sterke hartstochtelijke vrouwen in een zeer beklemmende omgeving.

Ronit (Rachel Weisz) is dochter van een rabbijn van een lokale orthodoxe gemeenschap in Londen. Als jonge vrouw keerde ze het streng gelovige milieu de rug toe en vestigde ze zich in New York, waar ze werkt als fotograaf. Wanneer ze het bericht krijgt dat haar vader is overleden, keert ze terug. Daar ontmoet ze opnieuw Esti (Rachel McAdams) met wie ze ooit een verboden relatie heeft gehad.

Disobedience is een film van regisseur Sebastian Lelio. Het scenario is gebaseerd op de gelijknamige roman van de schrijfster Naomi Alderman.

In de openingsscene zien we de rabbijn die zich uitspreekt over de vrije keuzes van de mens. 'We kiezen zelf wat voor ingewikkeld leven we willen leiden.’ Dan valt hij op de grond en sterft hij.

De vrijgevochten dochter wil graag afscheid nemen van haar vader, maar al gauw blijkt dat de gemeenschap haar als niet gewenst beschouwd.  Haar toenmalige beste vriend Dovid (Alessandro Nivola), die vanaf zijn dertiende werd opgeleid om de rabbijn op te volgen, heeft zelfs moeite om haar het huis te laten betreden. In de tuin laat hij haar weten dat de rabbijn het niet op prijs stelde dat zijn dochter op de hoogte werd gebracht van zijn ziekte. Hij zou zijn zwakte niet aan zijn dochter hebben willen tonen. De alom gewaardeerde rabbijn had zijn afvallige dochter compleet uit zijn leven verbannen. Zijn huis en al zijn bezittingen heeft hij nagelaten aan de synagoge. Er rest Ronit niets dan achter aan te sluiten om haar vader een laatste groet te brengen.

Waarom Ronit ooit op de vlucht sloeg is eerst niet duidelijk. Pas later zien we de diepe gevoelens voor haar jeugdliefde Esti. In een hartstochtelijke liefdesscene waar geen naakt aan te pas komt, zien we dat de twee vrouwen elkaar, ondanks de afstand, nooit hebben kunnen vergeten. Esti is getrouwd met Dovid omdat hij een goede man is. Haar seksuele voorkeur werd door de gemeenschap als ziekte gezien en men vertelde haar dat ze zou genezen als ze maar eens met een man geslapen zou hebben. Wanneer een vrouw zonder man en kinderen leeft, zal haar leven vreugdeloos en eenzaam zijn. En ze heeft toch een goede baan als lerares? Door het verschijnen van Ronit, lijkt Esti opnieuw voor een keuze in haar leven gesteld te worden.

Met Disobedience is het de regisseur gelukt om de liefde tussen twee vrouwen in een beknellende omgeving op bijzondere wijze neer te zetten. Het toont de grauwheid van een leven dat nogal wat aanpassingen vereist. Wie niet in de pas loopt, zal worden buitengesloten.

Weisz en McAdams vertonen geweldig acteerwerk waardoor de film uitstijgt boven de eerdere films waar de liefde tussen twee vrouwen het thema was.

Recensie: Disobedience

Disobedience

1  2  3  4  5

Academy Award® winnares Rachel Weisz (Beste Vrouwelijke Bijrol, The Constant Gardener, 2005; Denial) en Rachel McAdams (Spotlight) spelen in dit spannende drama over een vrouw die terugkomt in een gemeenschap, die haar decennia eerder verbande wegens een verliefdheid op een jeugdvriendin. Eenmaal terug laait hun passie weer op, als ze de grenzen van het geloof en seksualiteit onderzoeken in deze film, die door recensenten “romantisch en aangrijpend” (Parade) wordt genoemd.